03.11.2025, 08:09 | Здраве
СПОДЕЛИ:
Дългото седене – например при работа на бюро, шофиране или гледане на телевизия, може да бъде вредно за кръвоносните съдове и здравето на сърцето.
Ново изследване на Бирмингамския университет показва, че чаша топло какао или чай, ябълка или купа с горски плодове могат да помогнат за защитата на сърдечното здраве на хора, които прекарват много време на дивана или зад бюрото.
Проучването, публикувано в списание The Journal of Physiology, изследва как флаванолите – естествени съединения, открити в храни като какао, ябълки, горски плодове и чай – влияят на кръвоносните съдове по време на два часа седене.
Дори млади, здрави мъже могат да изпитат спад във функцията на кръвоносните съдове само след два часа неподвижност, а това е повод за безпокойство, защото лошото кръвообращение може да повиши риска от сърдечни заболявания, инсулти и инфаркти. Това ново изследване показва, че определени храни могат да помогнат.
В проучването 40 млади мъже били разделени на две групи: една група с по-висока и една група с по-ниска физическа подготовка. Всеки участник пиелили напитка с високо съдържание на флаваноли, или напитка с ниско съдържание на флаваноли, след което седял в продължение на два часа.
Изследователите измервали колко добре функционират кръвоносните им съдове преди и след седенето, включително кръвното налягане, кръвообращението и нивата на кислород в мускулите на краката.
При тези, които са консумирали напитка с ниско съдържание на флаваноли, е наблюдавано влошаване на функционирането на артериите, независимо от физическата им форма. Кръвният им поток и кислородът в мускулите също намалели.
Но при тези, които са пиели напитка с високо съдържание на флаваноли, кръвоносните съдове останали здрави – дори и след два часа седене. Резултатите им не са показали същото влошаване, което сочи, че какаовата напитка е помогнала за защитата на кръвоносните съдове от вредните ефекти на седенето.
Това е първото проучване, което показва, че флаванолите могат да спрат увреждането на кръвоносните съдове, причинено от седенето, и че дори хората, които са в много добра физическа форма, могат да се възползват от храните, богати на флаваноли. То показва също, че добрата физическа форма не ви предпазва от всички ефекти на продължителното седене.
Д-р Катарина Рендейро, която ръководи изследването, заяви, че много хора прекарват часове наред седнали всеки ден, а това може да натовари организма, въпреки че не се движим. Тя каза, че намирането на начини за защита на тялото по време на тези периоди може да намали риска от сърдечни заболявания.
Друг изследовател, д-р Сам Лукас, обясни, че пиенето на какао с високо съдържание на флаваноли поддържа функцията на кръвоносните съдове на хората същата, каквато е била преди седенето, независимо от тяхната физическа форма.
Важно е да се отбележи, че в изследването са участвали само мъже. Изследователите решили да не включват жени, защото нивата на хормоните по време на менструалния цикъл могат да повлияят на действието на флаванолите. Бъдещи проучвания може да изследват това и при жените.
Не е необходимо да използвате специално какао на прах, за да се възползвате от флаванолите. Храни като ябълки, горски плодове, сливи и чай също ги съдържат.
Някои какаови продукти, продавани в супермаркетите, са преработени, за да запазят тези полезни съединения. Така че дори малки промени в диетата ви, като чаша чай или плод, могат да помогнат за поддържането на здравето на кръвоносните съдове – особено ако прекарвате много време седнали. /Източник: БГНЕС
Как кетогенната диета се отразява на някои психични разстройства
09.08.2026, 09:25 | Здраве
Водата от чешмата често е по-добра от бутилираната
08.08.2026, 12:46 | Здраве
Проф. Кантарджиев каза кои са най-застрашени от западно нилска треска
08.08.2026, 09:13 | Здраве
Проф.Кантарджиев: Пазете се от комарите и полово предаваните инфекции
07.08.2026, 09:36 | Здраве
Бум на болките в кръста след отпуските: Летните навици, които ни разболяват
07.08.2026, 08:53 | Здраве
„Тиха пандемия“: Увеличава се антибиотичната резистентност при децата
06.08.2026, 08:21 | Здраве
Генералът от Перник днес става на 80 години
09.08.2026, 12:10
Нов успех за Миньор, отново със суха мрежа, но и с по-изразителен резултат
09.08.2026, 09:01
БГ парти ще разтресе центъра на Перник
09.08.2026, 07:01
Пернишкият кв. "Изток" още 12 дни без топла вода в края на август и началото на септември
09.08.2026, 00:45
Перник дава 20 млн. евро за сметопочистване
08.08.2026, 00:24
Феновете на "Миньор" превземат Разлог
07.08.2026, 14:52
Ремонтът на ул. "Ален мак" в Перник е в заключителен етап
07.08.2026, 14:10
Фолклорен ансамбъл „Кладница“ с голямата награда от фестивал в Полша
07.08.2026, 13:05
Частично бедствено положение в Перник заради пропаднал път, обслужващ важен обект
07.08.2026, 12:05
Да отговорим на жегите с филм под звездите днес и утре
07.08.2026, 10:21
Първите крачки в помощ на пенсионерите в Перник, вече са факт
07.08.2026, 09:18
Пак ограничават камионите по магистралите в петък и неделя. Ето обходните маршрути
07.08.2026, 07:55
Ето какво вдъхнови Здравка Евтимова за новата ѝ книга
07.08.2026, 00:11
Продължава изграждането на нови паркоместа в Перник
06.08.2026, 11:22
Върви почистване на главен път от квартал „Бела вода“ до кв. „Църква“
06.08.2026, 10:57
Четири сигнала до пожарната в Перник за денонощие, пожарникарите призовават към повишено внимание
06.08.2026, 09:43
Много заразен вирус върлува в Перник
06.08.2026, 09:28
Проверки за спазване правилата за пожарна безопасност по време на жътвената кампания в Перник
06.08.2026, 07:51
Ето какви забавления ще има през август в Перник
06.08.2026, 00:48
Пернишки експерт за фишинг измамите: Проверявайте съмнителните линкове в bezopasno.net
05.08.2026, 15:42
Чудотворна икона показват в църквата в Долни Раковец
10.08.2026, 00:30
Генералът от Перник днес става на 80 години
09.08.2026, 12:10
Адвокат Божидар Терзийски: Скачали са по гърдите на Георги
09.08.2026, 12:03
55-годишната Камелия по монокини и прашка предизвика сериозен спор
09.08.2026, 11:57
Иранският президент: Искаме споразумение със САЩ , но без компромиси
09.08.2026, 11:52
Хитът на лятото - розов таратор
09.08.2026, 11:46
Пътници в шок: Шофьор на автобус гледа тик ток зад волана
09.08.2026, 11:43
Йотова: Разочарована съм от примитивната политическа употреба на инцидента с дрона
09.08.2026, 11:40
Най-малко 22 загинали при челен сблъсък между два автобуса
09.08.2026, 11:38
И Ники Кънчев се разведе тайно като Геро
09.08.2026, 09:46
Ето го новият на Мартина от "Ергенът"
09.08.2026, 09:45
Къде живеят БГ звездите: Коцето с дворец, Лозанова с имение, Миро с дом за над 2 млн. евро
09.08.2026, 09:41
Как кетогенната диета се отразява на някои психични разстройства
09.08.2026, 09:25
Край на двойните цени в магазините
09.08.2026, 09:23
Иран постави нови условия за отварянето на Ормузкия проток
09.08.2026, 09:18
Психолог за жестокото убийство в Пловдив: Измъчвали са човек, който се е молил и плакал, но нищо от това не ги е трогнало
09.08.2026, 09:13
"Като спукване на гума": Останките от дрона са събрани и са изпратени за експертиза
09.08.2026, 09:10
Ракът на простатата на Джо Байдън се е разпространил
09.08.2026, 09:08
Нов успех за Миньор, отново със суха мрежа, но и с по-изразителен резултат
09.08.2026, 09:01
Много настроение на празника на Земен, отличиха заслужилите
09.08.2026, 08:46
АНКЕТА