Бактерии стопират напълняването

12.02.2025, 08:28 | Здраве

СПОДЕЛИ:

Нови изследвания на учени от Университета на Колорадо в Боулдър разкриват, че полезни бактерии може да помогнат на мнозина да решат проблема си за отслабване. Проучване, публикувано в списанието “Мозък, поведенчески модели и имунитет" (Brain, Behavior and Immunity), показва, че животни, инжектирани всяка седмица с микроорганизъм, открит в кравето мляко и почвата, са по същество имунизирани срещу наддаване на тегло от храни с високо съдържание на мазнини и захар.

Проучването е най-новото, което отчита ползите от бактерии, т.нар. стари приятели, които са еволюирали заедно с хората, но с които сме загубили връзка, тъй като сме се преместили от местата, които ни свързват със земята и природата, в по-стерилна градска среда, обяснява Кристофър Лоури, професор по интегративна физиология, който е част от екипа, участвнал в изследването.

Списанието публикува основни, експериментални и клинични проучвания, занимаващи се с поведенческите модели, с невралната, ендокринната и имунната система.

"След загубата на контакт с тези "стари приятели“ сега сме изложени на по-висок риск от развиване на инфекци.

Тези бактерии служеха за регулиране на имунната ни система и потискане на опасните възпаления“, казва Лоури. В предишни изследвания той е установил, че вкарването в жив организъм на бактерията Mycobacterium, която естествено се намира в почвата и в кравето мляко, може да предотврати предизвиканото от стрес възпаление и свързаните здравословни проблеми при мишки.

За целите на проучването група подрастващи мишки била хранена със стандартни здравословни продукти в продължение на десет седмици. Друга група консумирала еквивалента на Биг Мак и пържени картофи с 40% мазнини, 40% въглехидрати (половината от тях захар) и 20% протеин.

Половината от всяка група  получавала седмични инжекции с Mycobacterium vaccae - сапрофит от околната среда, за който се смята, че повишава имунния отговор на гостоприемника. Както се очаквало, групата, приемаща нездравословни храни, започнала да наддава значително повече на тегло за около шест седмици, отколкото групата, хранена здравословно, пише zdrave.to. В края на проучването те тежали с 16% повече от хранените здравословно и имали значително повече висцерални мазнини – "лоши мазнини“ около органите, повишащи риска от сърдечни заболявания и диабет.

Но за изненада на изследователите нямало разлика в наддаването на тегло сред групата на консумиралите нездравословна храна, които получавали инжекции с добрите бактерии, и здравословно ядящите. Мишки, на които били вкарвани същите бактерии, в края на изследването също имали по-малко "лоши мазнини“.

"Това откритие предполага, че бактерията ефективно предотвратява прекомерното наддаване на тегло, предизвикано от начина на хранене на Запад“, коментира Лоури. Учените обаче твърдят, че са необходими повече изследвания, за да се определи как излагането на бактерия, открита в пръстта, може да предотврати наддаването на тегло и дали е възможно да работи и при хората.

Според проф. Лоури най-добрият начин да се изложим на полезните "стари приятели“ е да излезем сред природата, да работим в градината и да ядем пресни зеленчуци - те поглъщат здрави микроби от почвата. Той припомня, че в земята има още милиони други видове и щамове бактерии. Изучаването им ще изясни и механизмите, по които те влияят и върху хората, и на света около нас.

"Ако успеем да възстановим връзката си с тези "стари приятели“, бихме могли да предотвратим наддаването на тегло и други въздействия върху здравето, дори при наличието на нашето ужасно нездравословно хранене“, казва Лоури. /Източник: Днес.бг

КОМЕНТАРИ 0

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

Скъсан водопровод спря подаването на вода към "Църква"

10.08.2026, 18:50


Повече от месец и половина в три села и Перник ще има смущения в електрозахранването

10.08.2026, 14:47


Пернишки талант стана балкански шампион

10.08.2026, 14:28


Делегация от Косово на посещение в Перник

10.08.2026, 14:01


Горяха къща в Перник и цех за талаш в Батановци

10.08.2026, 10:58


14-годишни откраднаха стоки за 100 евро от хипермаркет в Перник

10.08.2026, 10:55


Деца трошиха площадка в Перник, задържаха 18-годишен

10.08.2026, 10:52


Мъж рани с нож жена си в Перник, баща би дъщеря си в Радомир

10.08.2026, 10:47


Кой е 20 000-ия посетител на изложбата на Дали в Перник

10.08.2026, 08:36


Шестото издание "Пейка" в Перник: Много музика и настроение

10.08.2026, 08:30


Генералът от Перник днес става на 80 години

09.08.2026, 12:10


Нов успех за Миньор, отново със суха мрежа, но и с по-изразителен резултат

09.08.2026, 09:01


БГ парти ще разтресе центъра на Перник

09.08.2026, 07:01


Пернишкият кв. "Изток" още 12 дни без топла вода в края на август и началото на септември

09.08.2026, 00:45


Перник дава 20 млн. евро за сметопочистване

08.08.2026, 00:24


Феновете на "Миньор" превземат Разлог

07.08.2026, 14:52


Ремонтът на ул. "Ален мак" в Перник е в заключителен етап

07.08.2026, 14:10


Фолклорен ансамбъл „Кладница“ с голямата награда от фестивал в Полша

07.08.2026, 13:05


Частично бедствено положение в Перник заради пропаднал път, обслужващ важен обект

07.08.2026, 12:05


Да отговорим на жегите с филм под звездите днес и утре

07.08.2026, 10:21


50-годишен юбилей празнува Цветислава Цветкова

10.08.2026, 18:59


Скъсан водопровод спря подаването на вода към "Църква"

10.08.2026, 18:50


Повече от месец и половина в три села и Перник ще има смущения в електрозахранването

10.08.2026, 14:47


Пернишки талант стана балкански шампион

10.08.2026, 14:28


Делегация от Косово на посещение в Перник

10.08.2026, 14:01


Всички 300 работника са евакуирани от завода край Белица заради взривовете, няма жертви и пострадали

10.08.2026, 13:26


Първата зоолинейка в България ще помага на бедстващи животни

10.08.2026, 13:20


Пребиха и ограбиха възрастна жена в Добричко, тя е в тежко състояние

10.08.2026, 13:17


Само за една нощ: От 1,39 лв. стана 1,39 евро!

10.08.2026, 12:58


Иван Демерджиев: Украинският дрон не е боен

10.08.2026, 12:55


Взрив във военния завод в Белица, пожарни и линейки на място

10.08.2026, 11:56


Пиян рецидивист рани жена и 14-годишно дете, друг нападна полицай в Разград

10.08.2026, 11:09


Задържаха след преследване 77-годишен пиян шофьор

10.08.2026, 11:06


Горяха къща в Перник и цех за талаш в Батановци

10.08.2026, 10:58


14-годишни откраднаха стоки за 100 евро от хипермаркет в Перник

10.08.2026, 10:55


Деца трошиха площадка в Перник, задържаха 18-годишен

10.08.2026, 10:52


Мъж рани с нож жена си в Перник, баща би дъщеря си в Радомир

10.08.2026, 10:47


Картофени гнезда с телешка кайма

10.08.2026, 09:53


Дърпано свинско с лучен сос

10.08.2026, 09:50


Салата „Цезар“ с пиле и крутони

10.08.2026, 09:46


АНКЕТА