Доказано: Енергийните напитки могат да предизвикат психични болести у децата

29.01.2024, 08:30 | Здраве

СПОДЕЛИ:

Учени от Университета в Ню Касъл, Великобритания, установиха, че енергийните напитки са свързани с повишен риск от психични заболявания при децата, като тревожност, стрес и депресия, както и с рисково поведение, като употреба на наркотици и предразположеност към насилие, съобщи в. "Индипендънт", цитиран от БТА.

Повишената консумация на енергийни напитки се свързва и с лош успех в училище, проблеми със съня и нездравословни хранителни навици, твърдят учените.

Резултатите, публикувани в списание "Обществено здраве" (Public Health), подчертават необходимостта от нормативни разпоредби  за ограничаване на продажбата и маркетинга на енергийни напитки сред деца, казват учените.

"Ние сме дълбоко обезпокоени от констатациите, че енергийните напитки могат да доведат до психически стрес и проблеми с психичното здраве. Това са важни проблеми на общественото здраве, на които трябва да се обърне внимание", казва съавторът на изследването Шелина Висрам.

За изследването учените анализират данните от 57 проучвания, обхванали повече от 1,2 милиона деца и младежи в над 21 държави.

Резултатите показват, че младите хора на възраст между 18 и 35 години, които консумират енергийни напитки всеки ден, спят с около половин час по-малко от тези, които ги пият от време на време или изобщо не ги пият.

Учените установяват също, че момчетата консумират енергийни напитки по-често от момичетата, а при мъжете, които пият две или три енергийни напитки седмично, вероятността да си легнат след полунощ е с 35 % по-голяма, вероятността да спят по-малко от шест часа е с 52 % по-голяма, а вероятността да се събудят посред нощ е с 60 % по-голяма, отколкото при тези, които не ги пият или ги пият рядко.

Енергийните напитки съдържат високи нива на кофеин (около 150 mg на литър) и захар и се предлагат на пазара като средство за повишаване на енергията.

Изследователите установяват също, че колкото повече енергийни напитки пият хората, толкова по-малко спят. Дори само една енергийна напитка от един до три пъти месечно е свързана с повишен риск от нарушен сън, показва новият анализ.

КОМЕНТАРИ 0

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

Перничанка с благодарствено писмо към управителя на "ВиК "Перник

12.08.2026, 10:21


Перничанка открадна телефони за 8 000€

12.08.2026, 10:16


18 700 души с увреждания в област Перник са получили месечна финансова подкрепа

12.08.2026, 08:30


49-годишна дама донесе световна корона в Перник

12.08.2026, 07:32


Чистят храсти и клони край пътя за Витановци

12.08.2026, 07:25


Чревни инфекции мъчат перничани

12.08.2026, 00:23


Перник отбелязва Международния ден на младежта с тридневна програма

11.08.2026, 15:31


Нова сграда ще краси центъра на Перник

11.08.2026, 14:06


Самолети с високотехнологични камери ще снимат над Перник

11.08.2026, 11:21


Празник на българския дух и народната музика на Голяма Богородица в Перник

11.08.2026, 07:15


Скъсан водопровод спря подаването на вода към "Църква"

10.08.2026, 18:50


Повече от месец и половина в три села и Перник ще има смущения в електрозахранването

10.08.2026, 14:47


Пернишки талант стана балкански шампион

10.08.2026, 14:28


Делегация от Косово на посещение в Перник

10.08.2026, 14:01


Горяха къща в Перник и цех за талаш в Батановци

10.08.2026, 10:58


14-годишни откраднаха стоки за 100 евро от хипермаркет в Перник

10.08.2026, 10:55


Деца трошиха площадка в Перник, задържаха 18-годишен

10.08.2026, 10:52


Мъж рани с нож жена си в Перник, баща би дъщеря си в Радомир

10.08.2026, 10:47


Кой е 20 000-ия посетител на изложбата на Дали в Перник

10.08.2026, 08:36


Шестото издание "Пейка" в Перник: Много музика и настроение

10.08.2026, 08:30


Извънредно! Турист падна от делтапланер край Несебър, издирват го в морето

12.08.2026, 12:23


Рибоопазваща организация пусна уникални снимки на „Пчелина“, но предупреди за опасност

12.08.2026, 11:45


Стана зараза: Шофьор кара пълен автобус, а в ръката телефон вместо волан

12.08.2026, 11:23


Знаково лице на ГЕРБ сложи лятна жълта рокля и обяви, че напуска партията

12.08.2026, 11:15


За да не използват животни: Учени създават миниатюрни човешки органи, върху които да тестват лекарства

12.08.2026, 11:07


Румен Радев: Шокиращо е, че политици и инфлуенсъри опитват да печелят партийни дивиденти от убийството в Пловдив

12.08.2026, 11:01


Перничанка с благодарствено писмо към управителя на "ВиК "Перник

12.08.2026, 10:21


Иззеха алкохол с изтекъл бандерол в Радомир

12.08.2026, 10:17


Перничанка открадна телефони за 8 000€

12.08.2026, 10:16


Бившият на едно от златните ни момичета се ожени за друга златна

12.08.2026, 09:57


Бойко Ноев: България нищо не може да поиска от НАТО

12.08.2026, 09:50


Прокурори: Един от младежите, насилвали непалци, е замесен в жестокото убийство на Георги Кузев

12.08.2026, 09:47


Радев представя управленската програма на правителството до 2030 г.

12.08.2026, 09:45


Свръхдоза фентанил убило шампиона по джудо Димитър

12.08.2026, 09:41


Беднотия: Всеки шести не може да си позволи месо или риба през ден

12.08.2026, 09:39


18 700 души с увреждания в област Перник са получили месечна финансова подкрепа

12.08.2026, 08:30


Отлагат с още един ден обявяването на града-домакин на „Евровизия“ 2027

12.08.2026, 08:27


САЩ удариха кораб, Тръмп обяви пълен контрол над Ормуз, а петролът поскъпна

12.08.2026, 08:24


Ето я жената до Илия Загоров, заради която Глория избухна

12.08.2026, 08:19


Гангстерски шик: Лоренцо разряза златна торта със 100-доларови банкноти

12.08.2026, 08:17


АНКЕТА