Яжте сладолед и шоколад, за да отслабнете по-бързо

23.05.2025, 00:30 | Здраве

СПОДЕЛИ:

Дълги години всякакви теории за диетите настояваха, че в борбата с излишните килограми трябва категорично да се отказваме от всякакви изкушения. Но ново проучване, публикувано в списанието Physiology & Behavior, променя тази перспектива и носи добра новина за всички, които се опитват да отслабнат: понякога е полезно да се поддадеш на апетита си.

Изследването, ръководено от д-р Нуф У. Алфузан и д-р Манабу Т. Накамура от Университета на Илинойс в Ърбана-Шампейн, показва, че от време на време удовлетворяването на хранителните желания може да ускори процеса на отслабване, вместо да го възпрепятства.

Докато обикновеният глад не е конкретен – просто усещане за нужда от храна – желанията са насочени към определени продукти, като шоколадов десерт или сладолед. При хора, които се опитват да отслабнат, тези желания обикновено са насочени към калорични храни с високо съдържание на мазнини и захар.

Проучването проследява 30 възрастни в продължение на 24 месеца, като всички участници са били с цел отслабване. Резултатите показват, че участниците, които успели да свалят над 5% от телесните си мазнини, отбелязват значително намаляване на апетита за вредни храни. От друга страна, тези, които не са постигнали съществен напредък в отслабването, продължавали да изпитват силни желания за калорични изкушения.

Вместо пълно изключване на т.нар. cheat meals, участниците били насърчени да включват малки количества от желаните калорични храни в своето балансирано хранене. Резултатът? По-бързо и устойчиво отслабване. Изследователите заключават, че контролираното удовлетворяване на желанията може да помогне за избягване на прекомерно преяждане по-късно и за поддържане на мотивацията.

За хората, които продължават да изпитват силни желания дори при усилия за отслабване, учените посочват стреса като ключов фактор. Емоционалният натиск и тревожността значително увеличават склонността към храна с висока калорийна стойност.

Авторите препоръчват включване в програми за справяне със стреса и тревожността, които могат да допринесат не само за подобрено психическо състояние, но и за по-ефективно отслабване, пишат от "Телеграф".

Проучването оборва твърдата забрана на "вредните храни“ и вместо това насърчава по-гъвкав подход към диетата – с акцент върху контрол, умереност и психическо благополучие. Умереното поддаване на изкушения може да е ключът към по-добра диета – и по-дълготраен успех.

КОМЕНТАРИ 0

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

Скъсан водопровод спря подаването на вода към "Църква"

10.08.2026, 18:50


Повече от месец и половина в три села и Перник ще има смущения в електрозахранването

10.08.2026, 14:47


Пернишки талант стана балкански шампион

10.08.2026, 14:28


Делегация от Косово на посещение в Перник

10.08.2026, 14:01


Горяха къща в Перник и цех за талаш в Батановци

10.08.2026, 10:58


14-годишни откраднаха стоки за 100 евро от хипермаркет в Перник

10.08.2026, 10:55


Деца трошиха площадка в Перник, задържаха 18-годишен

10.08.2026, 10:52


Мъж рани с нож жена си в Перник, баща би дъщеря си в Радомир

10.08.2026, 10:47


Кой е 20 000-ия посетител на изложбата на Дали в Перник

10.08.2026, 08:36


Шестото издание "Пейка" в Перник: Много музика и настроение

10.08.2026, 08:30


Генералът от Перник днес става на 80 години

09.08.2026, 12:10


Нов успех за Миньор, отново със суха мрежа, но и с по-изразителен резултат

09.08.2026, 09:01


БГ парти ще разтресе центъра на Перник

09.08.2026, 07:01


Пернишкият кв. "Изток" още 12 дни без топла вода в края на август и началото на септември

09.08.2026, 00:45


Перник дава 20 млн. евро за сметопочистване

08.08.2026, 00:24


Феновете на "Миньор" превземат Разлог

07.08.2026, 14:52


Ремонтът на ул. "Ален мак" в Перник е в заключителен етап

07.08.2026, 14:10


Фолклорен ансамбъл „Кладница“ с голямата награда от фестивал в Полша

07.08.2026, 13:05


Частично бедствено положение в Перник заради пропаднал път, обслужващ важен обект

07.08.2026, 12:05


Да отговорим на жегите с филм под звездите днес и утре

07.08.2026, 10:21


Скъсан водопровод спря подаването на вода към "Църква"

10.08.2026, 18:50


Повече от месец и половина в три села и Перник ще има смущения в електрозахранването

10.08.2026, 14:47


Пернишки талант стана балкански шампион

10.08.2026, 14:28


Делегация от Косово на посещение в Перник

10.08.2026, 14:01


Всички 300 работника са евакуирани от завода край Белица заради взривовете, няма жертви и пострадали

10.08.2026, 13:26


Първата зоолинейка в България ще помага на бедстващи животни

10.08.2026, 13:20


Пребиха и ограбиха възрастна жена в Добричко, тя е в тежко състояние

10.08.2026, 13:17


Само за една нощ: От 1,39 лв. стана 1,39 евро!

10.08.2026, 12:58


Иван Демерджиев: Украинският дрон не е боен

10.08.2026, 12:55


Взрив във военния завод в Белица, пожарни и линейки на място

10.08.2026, 11:56


Пиян рецидивист рани жена и 14-годишно дете, друг нападна полицай в Разград

10.08.2026, 11:09


Задържаха след преследване 77-годишен пиян шофьор

10.08.2026, 11:06


Горяха къща в Перник и цех за талаш в Батановци

10.08.2026, 10:58


14-годишни откраднаха стоки за 100 евро от хипермаркет в Перник

10.08.2026, 10:55


Деца трошиха площадка в Перник, задържаха 18-годишен

10.08.2026, 10:52


Мъж рани с нож жена си в Перник, баща би дъщеря си в Радомир

10.08.2026, 10:47


Картофени гнезда с телешка кайма

10.08.2026, 09:53


Дърпано свинско с лучен сос

10.08.2026, 09:50


Салата „Цезар“ с пиле и крутони

10.08.2026, 09:46


Бившият годеник на изоставената Венета Костова надрънка куп лъжи пред Дениз Хайрула!

10.08.2026, 09:42


АНКЕТА