Кабинетът замразява минималната заплата до 2028 г.

23.06.2026, 15:04 | Политика

СПОДЕЛИ:

Кабинетът замразява минималната заплата на 620,20 евро за целия период 2026-2028 г. Още от 1 август се въвеждат лични осигуровки за държавните служители и съдебната власт, но не и за МВР и МО. Това гласи писмо с указания на вицепремиера Гълъб Донев, разпратено до министрите за подготовката на бюджет 2026. В указанията са дадени и някои основни параметри, върху които очевидно ще стъпи бюджетната прогноза за следващите две години, видя "Сега".

Минималната заплата в момента се увеличава всяка година според формула, записана в Кодекса на труда. Според текста, размерът й за следващата година се определя до 1 септември на текущата година като 50% от средната заплата за 12-те месеца, за които има последно данни. Сега обаче този текст явно ще бъде суспендиран.

Правителството запазва намерението си да увеличи максималния осигурителен доход на 2300 евро от 1 август и да го запази на същото ниво за периода 2027-2028 г.

От 1 август се предвижда поетапно държавните служители по Закона за държавния служител и заетите по Закона за съдебната власт да започнат да плащат лични осигурителни вноски, като съотношението между осигурителя и осигурения ще бъде първо 80:20. От 1 януари 2027 г. ще започне плавно увеличение на личния дял, до достигане на съотношенията за всички останали, пише в указанията, без да се посочват тези стъпки. 

Прави впечатление, че въвеждането на лични вноски не важи за МВР и МО, които са в отделен фонд на държавното обществено осигуряване и бюджетът ги осигурява с доста по-високи осигуровки.

Относно компенсирането на заплатите, в писмото е посочено, че за 2026 и 2027 г. за тези категории лица се предвижда компенсиране на възнагражденията, с оглед запазване на достигнатия нетен доход. Предстои да се види как точно ще стане това, както и да се изясни друг любопитен детайл от тази формулировка – ще има ли компенсиране и през 2028 г.

Заявеното от правителството намерение е с доста по-смели стъпки от предложените от опозицията – там за тази година личната вноска е 2% от цялата. Мартин Димитров и колегите му обаче не са заложили компенсиране на тази вноска с увеличение на заплатата, освен това я предвиждат за всички държавни служители, включително тези в сектор "Сигурност". Този вариант беше критикуван от социалното министерство и синдикатите на днешната тристранка, защото не запазва нивото на доходите. Работодателите подкрепиха въвеждането на лични осигуровки, но също имаха резерви към предложението на ДБ. Намеренията на управляващите пък още не са обявени официално, поради което и не бяха предмет на днешното заседание на тристранката. "Работим по вариант, с който да постигнем равнопоставеност, без да отнемаме права и без да намаляваме доходи. Това е социална справедливост в действие", коментира по темата вицепремиерът Гълъб Донев.

 

Как ще се делят осигуровките

– за фонд „Пенсии” посочените размери за осигурителната вноска за лицата, родени преди 31 декември 1959 г. – 19,8% разпределени между работодател и работник – 15,8% и 4%;

– за фонд „Пенсии” посочените размери за осигурителната вноска за лицата, родени след 31 декември 1959 г. са за лицата, които се осигуряват и за допълнително задължително пенсионно осигуряване в универсален пенсионен фонд – 14,8% разпределени между работодател и работник – 11,8% и 3%;

– за фонд „Общо заболяване и майчинство” – 3,5% разпределени между работодател и работник – 2,8% и 0,7%;

– за фонд „Безработица” - 1% разпределени между работодател и работник – 0,8% и 0,2%;

– за фонд „Трудова злополука и професионална болест” – вноската е за сметка на работодател 0,7%.

Размерът на осигурителната вноска за здравно осигуряване ще се дели в същото съотношение, като тя се запазва на 8%, разпределени между работодател и работник – 6,4% и 1,6%.

Размер на осигурителните вноски за допълнително задължително пенсионно осигуряване (универсални пенсионни фондове) - 5% разпределени между работодател и работник – 4% и 1%.

Затягане на коланите

Известното намаляване с 10% на разходите за заплати и възнаграждения на персонала също остава като ангажимент, но има някои допълнителни детайли. То трябва да се случи от 1 септември за четирите последни месеца на годината и да се прилага целогодишно за периода 2027-2028 г. Намалението ще важи за персонала по трудови и служебни правоотношения с изключение на делегираните от държавата дейности, МО, сектор Сигурност и лечебни заведения. Това трябва да стане през преструктуриране, защото достигнатите размери на индивидуалните основни възнаграждения се запазват.

КОМЕНТАРИ 0

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

Монтираха още 4 нови спирки в Перник

07.10.2026, 07:54


Грета Колева: Технологиите се развиват изключително бързо и образованието трябва да върви заедно с тях

07.10.2026, 07:46


Над 10 000 деца се включват в иницативата на пернишко училище

06.10.2026, 13:58


Почина известен пернишки бизнесмен

06.10.2026, 13:14


Лабораторията на „ВиК “ ООД – Перник премина успешно процедурата по преакредитация за още 4 години

06.10.2026, 10:06


Невероятно изживяване подариха танцьорите от Дивотино на българите в Кипър

06.10.2026, 09:47


Ето с коя постановка ще открие сезона пернишкият театър

06.10.2026, 07:54


Сигнали за бомби в съда и 4 детски градини в Пернишко

05.10.2026, 14:14


Полицията в Перник разследва причините за смъртта на куче

05.10.2026, 10:37


Дрогирана млада жена с кокаин зад волана спипаха в Перник

05.10.2026, 10:32


Лекар с над 30-годишен стаж поема спешния център на пернишката болница

05.10.2026, 10:21


Фолклорен празник „Пиринска магия“ през ноември в с. Драгичево

05.10.2026, 10:04


Временна организация по ул. "Струма" в Перник днес

05.10.2026, 08:43


Ученици от Перник подкрепиха приюта за бездомни кучета в града

05.10.2026, 07:47


Нестандартно събитие предстои в Перник

04.10.2026, 11:18


Убийства на домашни кучета разтърси пернишко село

04.10.2026, 10:09


Ентусиасти от всички възрасти на нощен пробег в Перник

04.10.2026, 09:22


Третото издание на „Панорама на спорта“ се проведе в Перник

04.10.2026, 09:09


Тренировка за евакуация на пострадал от труден планински терен се проведе в Перник

04.10.2026, 09:04


Асти Денс“ представя Перник и България на IV GANAT International Art Festival в Китай

04.10.2026, 08:39


Обичана фолк певица ще е гвоздеят на програмата Димитровден в Радомир

07.10.2026, 09:09


Пенсионерско щастие: Вместо жилище в Карлсруе - къща с 1400 кв.м двор в България

07.10.2026, 08:48


Ето как Станислава от "Ергенът" се замогнала

07.10.2026, 08:45


Какво става с носа на Габи? Зрителите на „Ергенът: Любов в рая“ забелязаха нещо любопитно

07.10.2026, 08:43


Голямата тайна на Тото! Излизал на сцената с огромен страх и параноя

07.10.2026, 08:40


Кирил Кирилов в дългове към Мария!

07.10.2026, 08:37


Грипът се развива и те сваля на легло за два часа

07.10.2026, 08:26


Пътник бе задържан за опит за манипулиране на вратата по време на полет

07.10.2026, 08:23


Пхенян нападна САЩ заради Тайван и обеща вечна подкрепа за „свещената война“ на Путин

07.10.2026, 08:19


Кабинетът обсъжда доклада за националната сигурност

07.10.2026, 08:16


Схемата в УМБАЛ „Св. Георги“: 5000 направления и подменени кръвни проби при фиктивни хоспитализации

07.10.2026, 08:13


Капитан: В момента Черно море е като Ормуз, обявено е за зона с висок риск

07.10.2026, 08:10


Краят на една ера: Лионел Меси изигра последния си мач за Аржентина

07.10.2026, 08:07


Очаква се да продължи спасителната операция в Черно море след атаката с дронове

07.10.2026, 08:03


Съдът в Пловдив решава дали да остави в ареста тримата лекари, задържани за източване на средства от НЗОК

07.10.2026, 08:00


Монтираха още 4 нови спирки в Перник

07.10.2026, 07:54


Грета Колева: Технологиите се развиват изключително бързо и образованието трябва да върви заедно с тях

07.10.2026, 07:46


Отлагат два мача на Струмска слава заради Аматьорския национален отбор на България

07.10.2026, 07:44


Илияна Йотова свиква КСНС за морската сигурност и критичната инфраструктура

06.10.2026, 15:01


Каруцар яхна коня и избяга от жандармеристи при опит за проверка

06.10.2026, 14:36


АНКЕТА