13.10.2025, 08:26 | Здраве
СПОДЕЛИ:
Диета с високо съдържание на мазнини и с малко въглехидрати може да подобри когнитивните функции при повишен риск от развитие на болестта на Алцхаймер, съобщи електронното издание Юрикалърт, като цитира учени от университета в Мисури.
Те изследват как може да се запази здравето на мозъка при рискови групи и установяват, че тайната може да се крие и в храната. Оказва се, че риба и морски дарове, месо, зеленчуци без скорбяла, плодове, ядки, семена, яйца и дори млечни продукти с високо съдържание на мазнини имат благоприятно влияние върху мозъка, информира Юрикалърт.
Учените установяват, че хранителен режим с високо съдържание на мазнини и малко въглехидрати – известен като кетогенна диета, може не само да запази здравето на мозъка, но и да спре или забави признаците на когнитивни проблеми при застрашени от болестта на Алцхаймер.
При проучване с мишки е установено, че женските екземпляри с гена APOE4 - най-силният известен генетичен рисков фактор за късно проявяваща се болест на Алцхаймер, имат по-здрави чревни бактерии и по-добро състояние на мозъка, когато се хранят с кетогенна диета, в сравнение с контролната група, консумираща продукти с по-високо съдържание на въглехидрати. Макар мъжките екземпляри да не показват същите подобрения, проучването дава представа за ползите от кетогенната диета, отбелязват американските изследователи.
Според учените този хранителен режим променя начина, по който мозъкът се захранва.
"Когато ядем въглехидрати, глюкозата се превръща в гориво, но хората с гена APOE4 – особено жените – се борят да превърнат глюкозата в енергия за мозъка, а това може да доведе до когнитивен упадък в бъдеще. При преминаване към кетогенна диета се произвеждат кетони, които се използват като алтернативен източник на гориво. Това може да намали риска от развитие на Алцхаймер, като запази здравето на мозъчните клетки", е мнението на изследователката Кира Иванич от научния екип.
Резултатите от проучването подчертават важността на правилното хранене — адаптиране на диетите и избор на храни, от които има най-голяма полза.
"Вместо да очакваме едно решение да работи за всички, може би е по-добре да се вземат под внимание различни фактори, включително генотипа, чревния микробиом, пола и възрастта на даден човек. Тъй като симптомите на Алцхаймер – които обикновено са необратими, се появяват след 65-годишна възраст, моментът да започнем да мислим за запазване на здравето на мозъка е много по-рано. Надяваме се, че нашето изследване може да даде надежда на много хора", казва Ай Лин-Лин от Университета в Мисури.
Учените планират да преминат от предклинични модели към изпитвания върху хора.
Данните от изследването са публикувани в изданието Journal of Neurochemistry. /Източник: БТА
Как кетогенната диета се отразява на някои психични разстройства
09.08.2026, 09:25 | Здраве
Водата от чешмата често е по-добра от бутилираната
08.08.2026, 12:46 | Здраве
Проф. Кантарджиев каза кои са най-застрашени от западно нилска треска
08.08.2026, 09:13 | Здраве
Проф.Кантарджиев: Пазете се от комарите и полово предаваните инфекции
07.08.2026, 09:36 | Здраве
Бум на болките в кръста след отпуските: Летните навици, които ни разболяват
07.08.2026, 08:53 | Здраве
„Тиха пандемия“: Увеличава се антибиотичната резистентност при децата
06.08.2026, 08:21 | Здраве
Генералът от Перник днес става на 80 години
09.08.2026, 12:10
Нов успех за Миньор, отново със суха мрежа, но и с по-изразителен резултат
09.08.2026, 09:01
БГ парти ще разтресе центъра на Перник
09.08.2026, 07:01
Пернишкият кв. "Изток" още 12 дни без топла вода в края на август и началото на септември
09.08.2026, 00:45
Перник дава 20 млн. евро за сметопочистване
08.08.2026, 00:24
Феновете на "Миньор" превземат Разлог
07.08.2026, 14:52
Ремонтът на ул. "Ален мак" в Перник е в заключителен етап
07.08.2026, 14:10
Фолклорен ансамбъл „Кладница“ с голямата награда от фестивал в Полша
07.08.2026, 13:05
Частично бедствено положение в Перник заради пропаднал път, обслужващ важен обект
07.08.2026, 12:05
Да отговорим на жегите с филм под звездите днес и утре
07.08.2026, 10:21
Първите крачки в помощ на пенсионерите в Перник, вече са факт
07.08.2026, 09:18
Пак ограничават камионите по магистралите в петък и неделя. Ето обходните маршрути
07.08.2026, 07:55
Ето какво вдъхнови Здравка Евтимова за новата ѝ книга
07.08.2026, 00:11
Продължава изграждането на нови паркоместа в Перник
06.08.2026, 11:22
Върви почистване на главен път от квартал „Бела вода“ до кв. „Църква“
06.08.2026, 10:57
Четири сигнала до пожарната в Перник за денонощие, пожарникарите призовават към повишено внимание
06.08.2026, 09:43
Много заразен вирус върлува в Перник
06.08.2026, 09:28
Проверки за спазване правилата за пожарна безопасност по време на жътвената кампания в Перник
06.08.2026, 07:51
Ето какви забавления ще има през август в Перник
06.08.2026, 00:48
Пернишки експерт за фишинг измамите: Проверявайте съмнителните линкове в bezopasno.net
05.08.2026, 15:42
Бой и унижение пред камера: Кой стои зад жестокото нападение над дете в Радомир
10.08.2026, 08:25
Украинският посланик у нас на разговори в МВнР след инцидента с дрон
10.08.2026, 08:22
Тино и Роби напълниха двора на Младежкия дом в Радомир
10.08.2026, 08:15
20-30% увеличение на цените на морето свиха потреблението на туристическия продукт с около 1/3
10.08.2026, 08:06
Чудотворна икона показват в църквата в Долни Раковец
10.08.2026, 00:30
Генералът от Перник днес става на 80 години
09.08.2026, 12:10
Адвокат Божидар Терзийски: Скачали са по гърдите на Георги
09.08.2026, 12:03
55-годишната Камелия по монокини и прашка предизвика сериозен спор
09.08.2026, 11:57
Иранският президент: Искаме споразумение със САЩ , но без компромиси
09.08.2026, 11:52
Хитът на лятото - розов таратор
09.08.2026, 11:46
Пътници в шок: Шофьор на автобус гледа тик ток зад волана
09.08.2026, 11:43
Йотова: Разочарована съм от примитивната политическа употреба на инцидента с дрона
09.08.2026, 11:40
Най-малко 22 загинали при челен сблъсък между два автобуса
09.08.2026, 11:38
И Ники Кънчев се разведе тайно като Геро
09.08.2026, 09:46
Ето го новият на Мартина от "Ергенът"
09.08.2026, 09:45
Къде живеят БГ звездите: Коцето с дворец, Лозанова с имение, Миро с дом за над 2 млн. евро
09.08.2026, 09:41
Как кетогенната диета се отразява на някои психични разстройства
09.08.2026, 09:25
Край на двойните цени в магазините
09.08.2026, 09:23
Иран постави нови условия за отварянето на Ормузкия проток
09.08.2026, 09:18
Психолог за жестокото убийство в Пловдив: Измъчвали са човек, който се е молил и плакал, но нищо от това не ги е трогнало
09.08.2026, 09:13
АНКЕТА