Консумацията на бекон може да увеличи риска от деменция

17.01.2025, 08:11 | Здраве

СПОДЕЛИ:

Традиционната британска закуска е свързана с повишен риск от развитие на деменция, а водещи учени твърдят, че отказът от класическата закуска може да намали риска от развитие на болестта с до 20%.

Въпреки че не е ежедневен избор за мнозина, беконът е основен продукт на британската закуска - независимо дали е пушен или непушен, в сандвич или като част от пълноценна английска закуска. Но нови изследвания показаха, че месото може да повиши риска от деменция, което означава, че прекаляването със сандвичи с бекон може да увеличи шансовете ви на по-късен етап от живота.

Според изследователи от Харвардския университет отказът от бекона може да намали риска от развитие на болестта с до една пета. Но за милиони британци новината може да не е най-лесно смилаема, тъй като сандвичите с бекон за закуска са обявени за най-обичания сандвич в Обединеното кралство.

Изследователите смятат, че химикалите, които се отделят при храносмилането на червени меса като бекона, могат да подпомогнат натрупването на токсични протеини в мозъка, а мазнините и солта също представляват опасност от увреждане на здравето на мозъчните клетки. При преработеното месо, като бекон и колбаси, опасността е още по-силно изразена.

Изследователите от Харвард са използвали данни от 134 000 американци на средна възраст и са установили, че при тези, които са яли средно по две парчета бекон на ден, рискът от развитие на деменция е бил по-висок. Установено е, че вероятността за развитие на болестта при тези, които са си хапвали малко бекон на закуска, е била с 13 % по-висока от тази при тези, чиято консумация е била „минимална“, но не и при пълните вегетарианци.

Установено е също така, че при тези, които консумират месо, вероятността да съобщят за „субективно влошаване на когнитивните способности“, при което имат усещането, че паметта им се влошава, е с около 16% по-голяма. Авторът на изследването, което е публикувано в списание Neurology, д-р Даниел Уанг заяви, че месото изглежда състарява мозъка по-бързо.

„Червеното месо е с високо съдържание на наситени мазнини и в предишни проучвания е доказано, че увеличава риска от диабет тип 2 и сърдечни заболявания, които са свързани с влошено здраве на мозъка“, казва Уанг.  

„Нашето проучване установи, че преработеното червено месо може да увеличи риска от когнитивен упадък и деменция. Но добрата новина е, че то също така установи, че заместването му с по-здравословни алтернативи, като ядки, риба и птиче месо, може да намали риска за човека. Диетичните ръководства обикновено се фокусират върху състояния като сърдечни заболявания и диабет, докато здравето на мозъка се обсъжда по-рядко. Надяваме се, че нашите резултати ще насърчат по-честото разглеждане на връзката между храненето и мозъка“, добави експертът.

Националната здравна служба на Великобритания препоръчва червеното месо да се консумира като част от балансирана диета, тъй като то съдържа важни витамини. Но добавя: „Препоръчва се да не се яде твърде много червено месо, преработено месо или месо с високо съдържание на наситени мазнини, тъй като това може да доведе до здравословни проблеми“. /Източник: Днес.бг

КОМЕНТАРИ 0

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

Празник на българския дух и народната музика на Голяма Богородица в Перник

11.08.2026, 07:15


Скъсан водопровод спря подаването на вода към "Църква"

10.08.2026, 18:50


Повече от месец и половина в три села и Перник ще има смущения в електрозахранването

10.08.2026, 14:47


Пернишки талант стана балкански шампион

10.08.2026, 14:28


Делегация от Косово на посещение в Перник

10.08.2026, 14:01


Горяха къща в Перник и цех за талаш в Батановци

10.08.2026, 10:58


14-годишни откраднаха стоки за 100 евро от хипермаркет в Перник

10.08.2026, 10:55


Деца трошиха площадка в Перник, задържаха 18-годишен

10.08.2026, 10:52


Мъж рани с нож жена си в Перник, баща би дъщеря си в Радомир

10.08.2026, 10:47


Кой е 20 000-ия посетител на изложбата на Дали в Перник

10.08.2026, 08:36


Шестото издание "Пейка" в Перник: Много музика и настроение

10.08.2026, 08:30


Генералът от Перник днес става на 80 години

09.08.2026, 12:10


Нов успех за Миньор, отново със суха мрежа, но и с по-изразителен резултат

09.08.2026, 09:01


БГ парти ще разтресе центъра на Перник

09.08.2026, 07:01


Пернишкият кв. "Изток" още 12 дни без топла вода в края на август и началото на септември

09.08.2026, 00:45


Перник дава 20 млн. евро за сметопочистване

08.08.2026, 00:24


Феновете на "Миньор" превземат Разлог

07.08.2026, 14:52


Ремонтът на ул. "Ален мак" в Перник е в заключителен етап

07.08.2026, 14:10


Фолклорен ансамбъл „Кладница“ с голямата награда от фестивал в Полша

07.08.2026, 13:05


Частично бедствено положение в Перник заради пропаднал път, обслужващ важен обект

07.08.2026, 12:05


Силвия Петкова показа новия мъж!

11.08.2026, 08:37


Първият Ерген излекува разбитото си сърце с Поли Недкова

11.08.2026, 08:34


лед битка за децата: Венелин Петков вижда синовете си само по съдебен график

11.08.2026, 08:32


Елвиса купонясва в Созопол седмица след раздялата с Йоана

11.08.2026, 08:29


Огромна трагедия сполетя героиня на "Бригада нов дом"

11.08.2026, 08:23


Проф. Георги Рачев: Европа се затопля изключително бързо, жегите ще продължат

11.08.2026, 08:17


Лекар разкри защо носи слънцезащитен крем дори у дома

11.08.2026, 08:13


Александра Начева и Габриела Петрова заслужиха финал на европейското по лека атлетика

11.08.2026, 08:01


Кокаин за 200 милиона британски лири е открит сред банани на пристанище

11.08.2026, 07:56


„Много врагове са го взели на прицел“: Тръмп си е тръгнал от срещата на НАТО с различен самолет заради заплахи от Иран

11.08.2026, 07:54


Заради подмяна на тол камери променят временно движението по “Тракия” и “Хемус”

11.08.2026, 07:51


Стотици жертви на мощно земетресение в Колумбия

11.08.2026, 07:48


Празник на българския дух и народната музика на Голяма Богородица в Перник

11.08.2026, 07:15


Нова мандра със 100% натурален състав отвори врати!

11.08.2026, 07:00


50-годишен юбилей празнува Цветислава Цветкова

10.08.2026, 18:59


Скъсан водопровод спря подаването на вода към "Църква"

10.08.2026, 18:50


Повече от месец и половина в три села и Перник ще има смущения в електрозахранването

10.08.2026, 14:47


Пернишки талант стана балкански шампион

10.08.2026, 14:28


Делегация от Косово на посещение в Перник

10.08.2026, 14:01


Всички 300 работника са евакуирани от завода край Белица заради взривовете, няма жертви и пострадали

10.08.2026, 13:26


АНКЕТА