Най-лошото време през деня да ядем е...

23.04.2016, 08:52 | Здраве

СПОДЕЛИ:

Докато ходим! Тогава мозъкът обработва хиляди “съобщения” от околната среда и не разбира, че сме сити. После се тъпчем.

Когато са започвали изследването си за мултитаскинга и апетита, психолозите в университета в Съри, Великобритания, са имали предвид три особено рискови за талията дейности. Но ако са се поддали на вродения у човека хазартен импулс, вероятно са направили облог коя ще излезе най-неблагоприятната. И даже не е било нужно да чакат дълго за развръзката - първото място е било толкова убедително спечелено в прост 5-минутен тест, че вероятно няма да се наложи търсене на потвърждение с допълнителни проучвания, предава "24 часа".

Допреди затлъстяването да вземе епидемични размери при тълкуването на хранителното поведение водещи са биологичните фактори - хормоните, стомашно-чревното здраве, нивото на кръвната захар, гените. С увеличаването на броя на хората с наднормено тегло напред излизат психологическите клопки. А през последните 5 г. изследователският интерес

генерира най-много въпроси за влиянието на разсейването по време на ядене.

Втренчването е основно в стереотипите, съпътстващи все по-дългото застояване на човечеството пред телевизорите и мониторите на компютрите. А в най-многопластовите търсения учените обръщат внимание на социалните взаимодействия като базови условия за неусетно преяждане.

Изследването от Съри изненадва с неочаквания извод, че изяждаме най-големи количества храна, докато ходим. Данните са публикувани в специализираното издание “Джърнъл ъв хелт сайколъджи”. Проектът има за цел да провери как гледането на телевизия, общуването и ходенето променят желанието за ядене и апетита. Учените влизат в проекта с хипотезата, че умерените хора ще бъдат по-податливи на разсейване в сравнение с лакомниците. Но нямат единодушно предположение кои отклоняващи вниманието ситуации променят най-силно поведението.

Доколкото ни е известно, няма друго проучване, което проверява ефекта на ходенето като фактор за прехранване, но това е особено уместно при днешния модел на живот, при който

все повече хора “ядат в движение” поради прекалена заетост, обясняват учените. Те включили в изследването 60 жени на възраст над 18 г. с идеята, че този пол по принцип проявява по-голям самоконтрол при въздържането от излишни калории.

На всички било раздадено по 1 зърнено блокче тип корни и ги разделили на 3 групи. Докато ядяли, едните гледали 5 минути филм (без кадри с храна), вторите си говорели по двойки, а третите се разхождали. След това им било предложено да тестват 4 вида удобни за ядене по всяко време храни - шоколад, пръчици моркови, грозде, и чипс. Били помолени да оценят всяка храна според това колко много я харесват и по признак сладост и соленост. Специално им обяснили, че могат да опитват колкото искат всеки от продуктите, и ги оставили сами в продължение на 7 минути. А засичането на изядените в отделните групи храни ставало, след като участничките излезли.

Групата на ходещите била изяла 5 пъти повече шоколад, отколкото останалите! Причината според психолозите е, че по време на обиколката мозъкът е зает да обработва най-голям обем разсейващи го информация и затова получава най-малко сигнали за засищане от неосъзнатото хранене. И затова след това се тъпчат с големи количества храни за удоволствие, които са бърз начин да се компенсира липсата на вкусови усещания по време на движение. Научен отговор защо толкова бързо свършват запасите ни от шоколад в чекмеджето на бюрото, нали?

КОМЕНТАРИ 0

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

Уважавана пернишка лекарка става част от Експертния съвет на министъра на здравеопазването

14.08.2026, 20:02


След 20 години 20 нови влака поемат по жп релсите

14.08.2026, 15:20


Спецоперация в пернишкия кв. "Хумни дол": Провериха 79 лица, 19 от тях били интересни на МВР

14.08.2026, 14:48


Задържаха двама за грабеж и побой

14.08.2026, 10:56


Заснеха кола от чийто прозорец стърчи крак

14.08.2026, 09:40


Заради ВЕИ мощностите: Инициативен комитет ще защитава обществения интерес в област Перник

14.08.2026, 08:00


Кастинг за статисти и дребни роли в нов български филм ще се проведе в Перник

13.08.2026, 15:44


67-годишна е блъснатата жена в кв. „Мошино“ в Перник

13.08.2026, 10:09


Спипаха 50-годишен без книжка зад волана на кола с чежди регистрационни номера

13.08.2026, 10:05


Задържаха перничанин с 15 грама канабис

13.08.2026, 10:02


Оставиха в ареста мъжа, ранил с нож жена си в Перник

13.08.2026, 09:57


Бус прегази жена в Перник

13.08.2026, 08:32


Въвличат перничани в нова игра

13.08.2026, 00:38


Заради ново кръгово в Перник: Временна организация на движението в кв. "Църква"

12.08.2026, 17:25


Ура! Пуснаха по-рано топлата вода в Перник

12.08.2026, 15:58


Перничанка спаси бял гълъб от смърт, отглеждат го в пощата

12.08.2026, 13:17


Перничанка с благодарствено писмо към управителя на "ВиК "Перник

12.08.2026, 10:21


Перничанка открадна телефони за 8 000€

12.08.2026, 10:16


18 700 души с увреждания в област Перник са получили месечна финансова подкрепа

12.08.2026, 08:30


49-годишна дама донесе световна корона в Перник

12.08.2026, 07:32


Уважавана пернишка лекарка става част от Експертния съвет на министъра на здравеопазването

14.08.2026, 20:02


След 20 години 20 нови влака поемат по жп релсите

14.08.2026, 15:20


Продават Нова тв

14.08.2026, 15:16


Психолози инициираха петиция с искане да се забрани TikTok в България

14.08.2026, 15:03


Погребаха Георги Кузев: Дядо Николай със силна реч за липсата на любов и смъртта

14.08.2026, 14:59


Радев изненада: Успяхме да елиминираме олигархията, тя е извън властта

14.08.2026, 14:58


Спецоперация в пернишкия кв. "Хумни дол": Провериха 79 лица, 19 от тях били интересни на МВР

14.08.2026, 14:48


Бургас строи Евроградче за гостите догодина

14.08.2026, 12:49


Задържаха двама за грабеж и побой

14.08.2026, 10:56


Ненчо Балабанов отрече да е имал връзка със Симона Пейчева

14.08.2026, 10:32


БНБ предупреждава как измамници точат банкови сметки с AI

14.08.2026, 10:28


ЦИК с важно решение за президентските избори на 25 октомври

14.08.2026, 10:25


Задържаха шестима души за убийството на 30-годишен мъж

14.08.2026, 10:20


Бившата на Рачков извади топ тяло

14.08.2026, 10:17


Криминално проявен мъж заплаши майка си с убийство

14.08.2026, 10:02


Копринков стана татко за 3-и път

14.08.2026, 09:57


Киев изпрати послание до Москва чрез посредници: Има ли споразумение за Черно море?

14.08.2026, 09:55


Кола блъсна 13-годишно момиче на пешеходна пътека

14.08.2026, 09:53


Заснеха кола от чийто прозорец стърчи крак

14.08.2026, 09:40


Мобилен пункт за осигуряване на достъп до личното електронно здравно досие откриват в Трън

14.08.2026, 09:26


АНКЕТА