24.08.2025, 09:36 | Здраве
СПОДЕЛИ:
При хората, които не пият достатъчно вода, се наблюдава по-силна биологична реакция на стрес, показва британско изследване, цитирано от Пи Ей Мидия/ДПА и БТА.
Авторите му от университета "Джон Мурс" в Ливърпул са установили, че хората, които обикновено пият по-малко вода, отделят по-големи количества на хормона на стреса кортизол, въпреки че не се чувстват по-жадни от хората, които приемат по-големи количества от течността.
Изследователите смятат, че ако човек държи бутилка с вода наблизо по време на стресови периоди, това може да е полезно за дългосрочното му здраве.
Изследването е обхванало 16 души, които пият по-малко от 1,5 литра вода на ден, и 16 души, редовно спазващи препоръчителните дневни насоки за прием на течности.
Специалистите са използвали насоките на Европейския орган за безопасност на храните (EFSA), който препоръчва мъжете да пият 2,5 литра вода на ден, а жените - 2 литра.
Във Великобритания ръководството за балансирано хранене Eatwell предлага възрастните да пият между шест и осем чаши течност на ден, което е приблизително между 1,5 и 2 литра.
Въпреки това, хората може да се нуждаят от повече течности, когато е горещо, ако са много активни, ако се възстановяват от заболяване или по време на бременност и кърмене.
Изследователите са наблюдавали хидратацията и в двете групи в продължение на седем дни, използвайки проби от урина и кръв, след което на участниците е направен стрес тест. По думите на Нийл Уолш от изследователския екип тестът е бил "действително изнервящ".
"Известно е, че хората, които приемат малко течности дневно и не спазват препоръките, вероятно са слабо хидратирани. Не знаехме обаче дали когато подложим тези хора на стрес в контролирани условия, те ще имат по-силна реакция на стресовия хормон кортизол", казва Уолш.
Изследователите са събрали проби от слюнка преди и след стресовия тест, за да измерят нивата на кортизола.
Хормонът се произвежда от надбъбречната жлеза в отговор на стрес и също така играе роля в имунния отговор, метаболизма и кръвното налягане.
Екипът е установил, че нивата на кортизол са по-високи при тези, които пият по-малко вода. Участниците и от двете групи са показали сходни стресови реакции като повишен пулс, изпотени ръце и сухота в устата. При хората, които са били слабо хидратирани, защото не са приемали достатъчно вода всеки ден, е наблюдавана много по-силна реакция на кортизола.
"Кортизолът е основният стресов хормон в организма. Преувеличената реакция на кортизола към стреса се свързва с повишен риск от сърдечносъдови заболявания, диабет и депресия", казва Уолш.
Ако човек знае, че му предстои краен срок или реч, е добре да държи шише с вода наблизо. Това е полезен навик с потенциални ползи за дългосрочното му здраве, допълва експертът.
Уолш казва, че са необходими допълнителни проучвания за по-доброто разбиране на резултатите от изследването, публикувано в сп. Journal of Applied Physiology. Целта е да се провери дали увеличаването на приема на вода при хората, които не пият достатъчно количество, може да намали реакциите към ежедневните "микростресори" като задръствания или презентации в работата.
Скорошно изследване показа, че свръхпреработените храни са свързани с по-висок риск от развитие на хронични заболявания.
Когато всичко те дразни: тези трикове променят настроението за минути
10.08.2026, 09:42 | Здраве
Розацеята и акнето се влошават от слънцето
10.08.2026, 09:31 | Здраве
Как кетогенната диета се отразява на някои психични разстройства
09.08.2026, 09:25 | Здраве
Водата от чешмата често е по-добра от бутилираната
08.08.2026, 12:46 | Здраве
Проф. Кантарджиев каза кои са най-застрашени от западно нилска треска
08.08.2026, 09:13 | Здраве
Проф.Кантарджиев: Пазете се от комарите и полово предаваните инфекции
07.08.2026, 09:36 | Здраве
Горяха къща в Перник и цех за талаш в Батановци
10.08.2026, 10:58
14-годишни откраднаха стоки за 100 евро от хипермаркет в Перник
10.08.2026, 10:55
Деца трошиха площадка в Перник, задържаха 18-годишен
10.08.2026, 10:52
Мъж рани с нож жена си в Перник, баща би дъщеря си в Радомир
10.08.2026, 10:47
Кой е 20 000-ия посетител на изложбата на Дали в Перник
10.08.2026, 08:36
Шестото издание "Пейка" в Перник: Много музика и настроение
10.08.2026, 08:30
Генералът от Перник днес става на 80 години
09.08.2026, 12:10
Нов успех за Миньор, отново със суха мрежа, но и с по-изразителен резултат
09.08.2026, 09:01
БГ парти ще разтресе центъра на Перник
09.08.2026, 07:01
Пернишкият кв. "Изток" още 12 дни без топла вода в края на август и началото на септември
09.08.2026, 00:45
Перник дава 20 млн. евро за сметопочистване
08.08.2026, 00:24
Феновете на "Миньор" превземат Разлог
07.08.2026, 14:52
Ремонтът на ул. "Ален мак" в Перник е в заключителен етап
07.08.2026, 14:10
Фолклорен ансамбъл „Кладница“ с голямата награда от фестивал в Полша
07.08.2026, 13:05
Частично бедствено положение в Перник заради пропаднал път, обслужващ важен обект
07.08.2026, 12:05
Да отговорим на жегите с филм под звездите днес и утре
07.08.2026, 10:21
Първите крачки в помощ на пенсионерите в Перник, вече са факт
07.08.2026, 09:18
Пак ограничават камионите по магистралите в петък и неделя. Ето обходните маршрути
07.08.2026, 07:55
Ето какво вдъхнови Здравка Евтимова за новата ѝ книга
07.08.2026, 00:11
Продължава изграждането на нови паркоместа в Перник
06.08.2026, 11:22
Взрив във военния завод в Белица, пожарни и линейки на място
10.08.2026, 11:56
Пиян рецидивист рани жена и 14-годишно дете, друг нападна полицай в Разград
10.08.2026, 11:09
Задържаха след преследване 77-годишен пиян шофьор
10.08.2026, 11:06
Горяха къща в Перник и цех за талаш в Батановци
10.08.2026, 10:58
14-годишни откраднаха стоки за 100 евро от хипермаркет в Перник
10.08.2026, 10:55
Деца трошиха площадка в Перник, задържаха 18-годишен
10.08.2026, 10:52
Мъж рани с нож жена си в Перник, баща би дъщеря си в Радомир
10.08.2026, 10:47
Картофени гнезда с телешка кайма
10.08.2026, 09:53
Дърпано свинско с лучен сос
10.08.2026, 09:50
Салата „Цезар“ с пиле и крутони
10.08.2026, 09:46
Бившият годеник на изоставената Венета Костова надрънка куп лъжи пред Дениз Хайрула!
10.08.2026, 09:42
Когато всичко те дразни: тези трикове променят настроението за минути
10.08.2026, 09:42
Голям успех за България: Виктория Ангелова грабна световна титла в тройния скок
10.08.2026, 09:39
Симона Пейчева отиде на море след убийството на Владо Загатото, скарала се с него за пари
10.08.2026, 09:38
Шофьор се преобърна и се заби в билборд на АМ „Тракия“, 20-годишна жена е в тежко състояние
10.08.2026, 09:37
Кои са босовете на разбитата фабрика за фентанил във „Факултета“?
10.08.2026, 09:36
Откриват нови лаборатории за кръвни проби на шофьори в Пловдив и Бургас
10.08.2026, 09:35
"Левски" взеха ключово решение за трансферите
10.08.2026, 09:33
Розацеята и акнето се влошават от слънцето
10.08.2026, 09:31
Щерката на Мария си кръцнала носа преди абитуриентския си бал
10.08.2026, 09:28
АНКЕТА