09.04.2025, 00:46 | Здраве
СПОДЕЛИ:
Оказва се, че в крайна сметка щастливият брак може да не е ключът към дълъг живот. Статусът на връзката и качеството на връзката могат значително да повлияят както на психическото, така и на физическото здраве.
Силните, поддържащи връзки често водят до по-добри здравни резултати, показват проучвания.
Например, изследване, публикувано в края на миналата година, установи, че женените хора са по-малко склонни да бъдат депресирани. А проучване от 2023 г. установи, че наличието на дългогодишен партньор може да намали риска от смърт от сърдечна недостатъчност. Но сега ново проучване може да ви откаже от всичко, което знаете за брака и неговите ползи за здравето, пише The Sun.
Изследване, публикувано в списанието Alzheimer's and Dementia, проучва деменцията сред повече от 24 000 възрастни в продължение на 18 години. Установено е, че всички неженени възрастни – независимо дали са разведени, овдовели или никога не са били женени – са изложени на по-малък риск от развитие на деменция, отколкото женените възрастни. Техният риск е с поне 50% по-нисък. Тези, които винаги са били необвързани (никога не са били женени), са имали най-нисък риск от всички, въпреки че разликата между тях и другите несемейни групи не е статистически значима.
В проучването 24 107 участници на възраст между 50 и 104 години (средно 72) са били оценявани всяка година през 18-годишния период. Всеки път те предприемат невропсихологични тестове за когнитивния статус и бяха оценени от клиницисти. Резултатите показват, че необвързаните са изложени на по-малък риск от деменция, Алцхаймер или деменция с телца на Леви в сравнение с женените.
В началото на проучването някои от участниците вече са имали леко когнитивно увреждане. Отново сред неженените е по-малко вероятно тяхното леко увреждане да прогресира до деменция. Дори онези, които са овдовели по време на проучването, са имали по-малка вероятност да развият деменция, отколкото тези, които са останали женени.
Изследователите са разгледали и други фактори, които могат да повлияят на развитието на деменция, като възраст, пол, раса, образование и тютюнопушене. Но ключовото откритие се появява отново и отново - неженените хора са по-малко склонни да развият деменция, отколкото женените.
Изследователският екип не може да обясни констатациите, но предполага, че необвързаните хора са по-добри в поддържането на социалните си връзки. Селин Каракосе, постдокторантски изследовател от Държавния университет на Флорида, и нейните колеги казаха: „Неженените индивиди са по-склонни да общуват с приятели и съседи и е по-вероятно да се ангажират с по-здравословно поведение от женените си колеги. /Източник: Дарик
Когато всичко те дразни: тези трикове променят настроението за минути
10.08.2026, 09:42 | Здраве
Розацеята и акнето се влошават от слънцето
10.08.2026, 09:31 | Здраве
Как кетогенната диета се отразява на някои психични разстройства
09.08.2026, 09:25 | Здраве
Водата от чешмата често е по-добра от бутилираната
08.08.2026, 12:46 | Здраве
Проф. Кантарджиев каза кои са най-застрашени от западно нилска треска
08.08.2026, 09:13 | Здраве
Проф.Кантарджиев: Пазете се от комарите и полово предаваните инфекции
07.08.2026, 09:36 | Здраве
Скъсан водопровод спря подаването на вода към "Църква"
10.08.2026, 18:50
Повече от месец и половина в три села и Перник ще има смущения в електрозахранването
10.08.2026, 14:47
Пернишки талант стана балкански шампион
10.08.2026, 14:28
Делегация от Косово на посещение в Перник
10.08.2026, 14:01
Горяха къща в Перник и цех за талаш в Батановци
10.08.2026, 10:58
14-годишни откраднаха стоки за 100 евро от хипермаркет в Перник
10.08.2026, 10:55
Деца трошиха площадка в Перник, задържаха 18-годишен
10.08.2026, 10:52
Мъж рани с нож жена си в Перник, баща би дъщеря си в Радомир
10.08.2026, 10:47
Кой е 20 000-ия посетител на изложбата на Дали в Перник
10.08.2026, 08:36
Шестото издание "Пейка" в Перник: Много музика и настроение
10.08.2026, 08:30
Генералът от Перник днес става на 80 години
09.08.2026, 12:10
Нов успех за Миньор, отново със суха мрежа, но и с по-изразителен резултат
09.08.2026, 09:01
БГ парти ще разтресе центъра на Перник
09.08.2026, 07:01
Пернишкият кв. "Изток" още 12 дни без топла вода в края на август и началото на септември
09.08.2026, 00:45
Перник дава 20 млн. евро за сметопочистване
08.08.2026, 00:24
Феновете на "Миньор" превземат Разлог
07.08.2026, 14:52
Ремонтът на ул. "Ален мак" в Перник е в заключителен етап
07.08.2026, 14:10
Фолклорен ансамбъл „Кладница“ с голямата награда от фестивал в Полша
07.08.2026, 13:05
Частично бедствено положение в Перник заради пропаднал път, обслужващ важен обект
07.08.2026, 12:05
Да отговорим на жегите с филм под звездите днес и утре
07.08.2026, 10:21
50-годишен юбилей празнува Цветислава Цветкова
10.08.2026, 18:59
Скъсан водопровод спря подаването на вода към "Църква"
10.08.2026, 18:50
Повече от месец и половина в три села и Перник ще има смущения в електрозахранването
10.08.2026, 14:47
Пернишки талант стана балкански шампион
10.08.2026, 14:28
Делегация от Косово на посещение в Перник
10.08.2026, 14:01
Всички 300 работника са евакуирани от завода край Белица заради взривовете, няма жертви и пострадали
10.08.2026, 13:26
Първата зоолинейка в България ще помага на бедстващи животни
10.08.2026, 13:20
Пребиха и ограбиха възрастна жена в Добричко, тя е в тежко състояние
10.08.2026, 13:17
Само за една нощ: От 1,39 лв. стана 1,39 евро!
10.08.2026, 12:58
Иван Демерджиев: Украинският дрон не е боен
10.08.2026, 12:55
Взрив във военния завод в Белица, пожарни и линейки на място
10.08.2026, 11:56
Пиян рецидивист рани жена и 14-годишно дете, друг нападна полицай в Разград
10.08.2026, 11:09
Задържаха след преследване 77-годишен пиян шофьор
10.08.2026, 11:06
Горяха къща в Перник и цех за талаш в Батановци
10.08.2026, 10:58
14-годишни откраднаха стоки за 100 евро от хипермаркет в Перник
10.08.2026, 10:55
Деца трошиха площадка в Перник, задържаха 18-годишен
10.08.2026, 10:52
Мъж рани с нож жена си в Перник, баща би дъщеря си в Радомир
10.08.2026, 10:47
Картофени гнезда с телешка кайма
10.08.2026, 09:53
Дърпано свинско с лучен сос
10.08.2026, 09:50
Салата „Цезар“ с пиле и крутони
10.08.2026, 09:46
АНКЕТА