Пиенето на 3 до 4 чаши кафе забавя биологичното стареене

28.11.2025, 08:58 | Здраве

СПОДЕЛИ:

Пиенето на три до четири чаши кафе на ден може да забави биологичното стареене, сочат изследвания. Проучване, разглеждащо дължината на теломерите – показател за клетъчно стареене, – показва, че пиещите кафе са биологично еквивалентни на хора с пет години по-млади. Теломерите се намират на краищата на хромозомите и изпълняват функция, подобна на пластмасовите накрайници на връзките за обувки, съобщи Mirror. 

Съкращаването на теломерите е естествен процес на стареене. Смята се, че те могат да бъдат по-добре запазени благодарение на мощните антиоксидантни и противовъзпалителни съединения в кафето. В едно проучване 436 норвежци с диагностицирани психични заболявания бяха проследявани в продължение на 11 години, като им беше задаван въпрос колко кафе консумират.

Изследователският екип заяви, че има биологически обяснения за техните наблюдения, но предупреди, че пиенето на повече от четири чаши кафе на ден може да има обратен ефект.

Авторът д-р Моника Аас от Кингс колидж Лондон каза: „Теломерите са много чувствителни както към оксидативен стрес, така и към възпаление, което допълнително подчертава как консумацията на кафе може да помогне за запазване на клетъчното стареене при население, чиято патофизиология може да предразполага към ускорено стареене“.

Кафето, когато се пие умерено, е свързано с различни ползи за здравето, което подтикна изследователите да проучат дали то може да влияе върху скоростта на скъсяване на теломерите.

Проучването, публикувано в British Medical Journal, анализира данни от норвежкото изследване Thematically Organised Psychosis (TOP). Участниците страдали от психични заболявания, включително шизофрения, биполярно разстройство и голямо депресивно разстройство с психотични епизоди. Между 2007 и 2018 г. те били питани колко кафе консумират всеки ден и били разделени в четири категории: 0, 1–2 чаши, 3–4 чаши и пет или повече чаши.

В сравнение с тези, които не пият кафе, консумацията на до 3–4 чаши на ден беше свързана с по-дълги теломери, но това не важеше за участниците, които пият пет или повече чаши.

Участниците, получаващи дневно количество кофеин, еквивалентно на четири чаши кафе, имаха дължина на теломерите, съпоставима с биологична възраст с пет години по-млада от тази на непиещите кафе, след като бяха взети предвид възраст, пол, етническа принадлежност, тютюнопушене, вид на психичното заболяване и медикаментозно лечение. Насоките във Великобритания препоръчват да не се пият повече от четири чаши кафе на ден. Д-р Аас предупреди: „Консумацията на повече от дневно препоръчителното количество кафе може също да причини клетъчно увреждане и скъсяване на теломерите чрез образуването на реактивни кислородни видове“.

Изследователите признават, че проучването е „наблюдателно“ и не може да докаже, че именно кафето е имало благоприятния ефект върху теломерите. То идва след предишно наблюдателно проучване, което предполагаше, че пиенето на кафе сутрин може да носи повече ползи за здравето, отколкото пиенето през целия ден.

Изследване, проследяващо 40 000 души в САЩ в продължение на десет години, опита да установи дали времето на деня, в което хората пият кафе, влияе на здравето им. След като бяха взети предвид различни здравни и жизнени фактори, изследователите установиха, че тези, които пият кафе сутрин, имат с 16% по-нисък риск от смърт в сравнение с тези, които не пият кафе, а рискът от смърт от сърдечни заболявания е с 31% по-нисък.  /Източник: Дарик

КОМЕНТАРИ 0

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

Генералът от Перник днес става на 80 години

09.08.2026, 12:10


Нов успех за Миньор, отново със суха мрежа, но и с по-изразителен резултат

09.08.2026, 09:01


БГ парти ще разтресе центъра на Перник

09.08.2026, 07:01


Пернишкият кв. "Изток" още 12 дни без топла вода в края на август и началото на септември

09.08.2026, 00:45


Перник дава 20 млн. евро за сметопочистване

08.08.2026, 00:24


Феновете на "Миньор" превземат Разлог

07.08.2026, 14:52


Ремонтът на ул. "Ален мак" в Перник е в заключителен етап

07.08.2026, 14:10


Фолклорен ансамбъл „Кладница“ с голямата награда от фестивал в Полша

07.08.2026, 13:05


Частично бедствено положение в Перник заради пропаднал път, обслужващ важен обект

07.08.2026, 12:05


Да отговорим на жегите с филм под звездите днес и утре

07.08.2026, 10:21


Първите крачки в помощ на пенсионерите в Перник, вече са факт

07.08.2026, 09:18


Пак ограничават камионите по магистралите в петък и неделя. Ето обходните маршрути

07.08.2026, 07:55


Ето какво вдъхнови Здравка Евтимова за новата ѝ книга

07.08.2026, 00:11


Продължава изграждането на нови паркоместа в Перник

06.08.2026, 11:22


Върви почистване на главен път от квартал „Бела вода“ до кв. „Църква“

06.08.2026, 10:57


Четири сигнала до пожарната в Перник за денонощие, пожарникарите призовават към повишено внимание

06.08.2026, 09:43


Много заразен вирус върлува в Перник

06.08.2026, 09:28


Проверки за спазване правилата за пожарна безопасност по време на жътвената кампания в Перник

06.08.2026, 07:51


Ето какви забавления ще има през август в Перник

06.08.2026, 00:48


Пернишки експерт за фишинг измамите: Проверявайте съмнителните линкове в bezopasno.net

05.08.2026, 15:42


Чудотворна икона показват в църквата в Долни Раковец

10.08.2026, 00:30


Генералът от Перник днес става на 80 години

09.08.2026, 12:10


Адвокат Божидар Терзийски: Скачали са по гърдите на Георги

09.08.2026, 12:03


55-годишната Камелия по монокини и прашка предизвика сериозен спор

09.08.2026, 11:57


Иранският президент: Искаме споразумение със САЩ , но без компромиси

09.08.2026, 11:52


Хитът на лятото - розов таратор

09.08.2026, 11:46


Пътници в шок: Шофьор на автобус гледа тик ток зад волана

09.08.2026, 11:43


Йотова: Разочарована съм от примитивната политическа употреба на инцидента с дрона

09.08.2026, 11:40


Най-малко 22 загинали при челен сблъсък между два автобуса

09.08.2026, 11:38


И Ники Кънчев се разведе тайно като Геро

09.08.2026, 09:46


Ето го новият на Мартина от "Ергенът"

09.08.2026, 09:45


Къде живеят БГ звездите: Коцето с дворец, Лозанова с имение, Миро с дом за над 2 млн. евро

09.08.2026, 09:41


Как кетогенната диета се отразява на някои психични разстройства

09.08.2026, 09:25


Край на двойните цени в магазините

09.08.2026, 09:23


Иран постави нови условия за отварянето на Ормузкия проток

09.08.2026, 09:18


Психолог за жестокото убийство в Пловдив: Измъчвали са човек, който се е молил и плакал, но нищо от това не ги е трогнало

09.08.2026, 09:13


"Като спукване на гума": Останките от дрона са събрани и са изпратени за експертиза

09.08.2026, 09:10


Ракът на простатата на Джо Байдън се е разпространил

09.08.2026, 09:08


Нов успех за Миньор, отново със суха мрежа, но и с по-изразителен резултат

09.08.2026, 09:01


Много настроение на празника на Земен, отличиха заслужилите

09.08.2026, 08:46


АНКЕТА