29.07.2025, 08:03 | Здраве
СПОДЕЛИ:
Добри новини за любителите на кафето: пиенето на до три чаши кафе на ден може да помогне за защитата на сърцето и да намали риска от инсулт. Това показва ново проучване на Университета „Земелвайс“.
Кафето е една от най-популярните напитки в света, но ефектите му върху здравето на сърцето са обект на дебати от години. За да получат по-ясна картина, изследователите искаха да видят как редовното пиене на кафе влияе върху риска от сърдечен удар, инсулт или преждевременна смърт.
Проучването използвало данни от UK Biobank, голям изследователски проект, който включва здравна информация от стотици хиляди хора.
За целите на проучването изследователите се фокусирали върху 468 629 възрастни, които не са имали никакви признаци на сърдечно заболяване в началото на проучването. Средната им възраст била малко над 56 години, а малко повече от половината били жени. Тези хора били наблюдавани в продължение на 10 до 15 години.
Участниците били разделени на три групи в зависимост от количеството кафе, което обикновено консумирали. Около 22% не пиели кафе често, 58% пиели между половин чаша и три чаши на ден (лека до умерена консумация), а 19% пиели повече от три чаши дневно.
Резултатите били изненадващи. Хората, които пиели кафе в леки до умерени количества, имали с 12% по-нисък риск от смърт по каквато и да е причина, с 17% по-нисък риск от смърт от сърдечно-съдови заболявания и с 21% по-нисък риск от инсулт в сравнение с тези, които рядко пиели кафе.
Тези резултати предполагат, че умереното пиене на кафе всъщност може да помогне за защитата на сърцето и кръвоносните съдове.
За да разберат защо това може да е така, изследователите проучили и сърдечни сканирания на над 30 000 души, използвайки кардиомагнитен резонанс (MRI). Те установили, че редовните консуматори на кафе имали по-здравословен размер и функция на сърцето. Това подсказва, че кафето може да спомогне за по-бавното стареене на сърцето.
Въпреки че точните причини за тези ползи не са напълно известни, възможно е определени съединения в кафето да спомагат за подобряване на работата на сърцето.
Водещият изследовател в проучването д-р Джудит Саймън заяви, че макар резултатите да са вълнуващи, са необходими повече проучвания, за да се разбере напълно как кафето помага на сърцето.
Така че, ако обичате да пиете кафе, може да имате още една причина да го включвате в ежедневието си – стига да е с мярка. До три чаши на ден могат да имат реални ползи за здравето, особено за сърцето.
Когато всичко те дразни: тези трикове променят настроението за минути
10.08.2026, 09:42 | Здраве
Розацеята и акнето се влошават от слънцето
10.08.2026, 09:31 | Здраве
Как кетогенната диета се отразява на някои психични разстройства
09.08.2026, 09:25 | Здраве
Водата от чешмата често е по-добра от бутилираната
08.08.2026, 12:46 | Здраве
Проф. Кантарджиев каза кои са най-застрашени от западно нилска треска
08.08.2026, 09:13 | Здраве
Проф.Кантарджиев: Пазете се от комарите и полово предаваните инфекции
07.08.2026, 09:36 | Здраве
Повече от месец и половина в три села и Перник ще има смущения в електрозахранването
10.08.2026, 14:47
Пернишки талант стана балкански шампион
10.08.2026, 14:28
Делегация от Косово на посещение в Перник
10.08.2026, 14:01
Горяха къща в Перник и цех за талаш в Батановци
10.08.2026, 10:58
14-годишни откраднаха стоки за 100 евро от хипермаркет в Перник
10.08.2026, 10:55
Деца трошиха площадка в Перник, задържаха 18-годишен
10.08.2026, 10:52
Мъж рани с нож жена си в Перник, баща би дъщеря си в Радомир
10.08.2026, 10:47
Кой е 20 000-ия посетител на изложбата на Дали в Перник
10.08.2026, 08:36
Шестото издание "Пейка" в Перник: Много музика и настроение
10.08.2026, 08:30
Генералът от Перник днес става на 80 години
09.08.2026, 12:10
Нов успех за Миньор, отново със суха мрежа, но и с по-изразителен резултат
09.08.2026, 09:01
БГ парти ще разтресе центъра на Перник
09.08.2026, 07:01
Пернишкият кв. "Изток" още 12 дни без топла вода в края на август и началото на септември
09.08.2026, 00:45
Перник дава 20 млн. евро за сметопочистване
08.08.2026, 00:24
Феновете на "Миньор" превземат Разлог
07.08.2026, 14:52
Ремонтът на ул. "Ален мак" в Перник е в заключителен етап
07.08.2026, 14:10
Фолклорен ансамбъл „Кладница“ с голямата награда от фестивал в Полша
07.08.2026, 13:05
Частично бедствено положение в Перник заради пропаднал път, обслужващ важен обект
07.08.2026, 12:05
Да отговорим на жегите с филм под звездите днес и утре
07.08.2026, 10:21
Първите крачки в помощ на пенсионерите в Перник, вече са факт
07.08.2026, 09:18
Повече от месец и половина в три села и Перник ще има смущения в електрозахранването
10.08.2026, 14:47
Пернишки талант стана балкански шампион
10.08.2026, 14:28
Делегация от Косово на посещение в Перник
10.08.2026, 14:01
Всички 300 работника са евакуирани от завода край Белица заради взривовете, няма жертви и пострадали
10.08.2026, 13:26
Първата зоолинейка в България ще помага на бедстващи животни
10.08.2026, 13:20
Пребиха и ограбиха възрастна жена в Добричко, тя е в тежко състояние
10.08.2026, 13:17
Само за една нощ: От 1,39 лв. стана 1,39 евро!
10.08.2026, 12:58
Иван Демерджиев: Украинският дрон не е боен
10.08.2026, 12:55
Взрив във военния завод в Белица, пожарни и линейки на място
10.08.2026, 11:56
Пиян рецидивист рани жена и 14-годишно дете, друг нападна полицай в Разград
10.08.2026, 11:09
Задържаха след преследване 77-годишен пиян шофьор
10.08.2026, 11:06
Горяха къща в Перник и цех за талаш в Батановци
10.08.2026, 10:58
14-годишни откраднаха стоки за 100 евро от хипермаркет в Перник
10.08.2026, 10:55
Деца трошиха площадка в Перник, задържаха 18-годишен
10.08.2026, 10:52
Мъж рани с нож жена си в Перник, баща би дъщеря си в Радомир
10.08.2026, 10:47
Картофени гнезда с телешка кайма
10.08.2026, 09:53
Дърпано свинско с лучен сос
10.08.2026, 09:50
Салата „Цезар“ с пиле и крутони
10.08.2026, 09:46
Бившият годеник на изоставената Венета Костова надрънка куп лъжи пред Дениз Хайрула!
10.08.2026, 09:42
Когато всичко те дразни: тези трикове променят настроението за минути
10.08.2026, 09:42
АНКЕТА