08.10.2025, 08:33 | Здраве
СПОДЕЛИ:
Австралийски учени са установили, че дори 15 минути допълнителен сън, малко повече физическа активност и допълнителна порция зеленчуци или плодове могат да намалят риска от преждевременна смърт с 10%.
Екип, ръководен от професор Емануел Стаматакис, изследовател на упражненията в Университета в Сидни, е проучил данни от 60 000 души в продължение на осем години, като е записал колко дълго са спали, колко минути са прекарали в упражнения и техния рейтинг за качество на храненето (DQS).
Оценката по DQS (от 100 до 100) се основава на консумацията на зеленчуци, плодове, риба, млечни продукти, пълнозърнести храни, растителни масла, рафинирани зърнени храни, преработени меса и непреработени меса.
По-ранни изследвания показват, че един на всеки седем британци спи по-малко от пет часа, значително по-малко от препоръчителните седем до девет часа от Националната здравна служба (NHS).
Екипът на професор Стаматакис установи, че ако спите 5,5 часа, спортувате само 7,3 минути на ден и вашият DQS резултат е 36,9, тогава за да намалите риска от смъртност, трябва да коригирате тези три области.
Ако спите допълнително 75 минути на ден, отделяте 12,5 минути на ден за физически упражнения с умерена интензивност и увеличите резултата си по DQS с 25 точки до 61,9, рискът от смърт се намалява наполовина, пише изданието, позовавайки се на данни на екипа.
Отбелязва се, че примери за физически упражнения с умерена интензивност включват плуване, бягане, ходене с силен натиск, водна аеробика, тенис на двойки, танци и колоездене.
Половин порция зеленчуци може да бъде: стрък броколи, супена лъжица сварен спанак, чаена лъжичка сварен кейл с пързалка, сантиметър краставица или половин среден домат.
Междувременно, преработените меса, които трябва да се избягват, включват бекон, колбаси, шунка, хот-дог, салам, говеждо месо и спам. Други проучвания свързват силно преработените храни със затлъстяване, сърдечни заболявания, колоректален рак и рак на гърдата, диабет и деменция.
Идеалната „оптимална комбинация“, установиха австралийски изследователи, е „7,2 до осем часа сън, 42 до 103 минути упражнения с умерена интензивност и висок DQS резултат“.
В списанието BMC Medicine австралийски изследователи отбелязват, че промените в тези три области - SPAN, което означава сън, физическа активност и сън - работят най-добре в комбинация.
„Това са достъпни и управляеми промени, които могат да повлияят на хората да ги въведат, в идеалния случай едновременно, в живота си в дългосрочен план“, каза професорът.
Д-р Никълъс Комел от същия университет добави: „Става въпрос за няколко минути допълнително време за упражнения в продължение на 15 минути, комбинирани с 15 допълнителни минути сън и половин до една допълнителна порция плодове и зеленчуци или подобни подобрения в други аспекти на нашата диета.“ /Източник: unn.ua
Как кетогенната диета се отразява на някои психични разстройства
09.08.2026, 09:25 | Здраве
Водата от чешмата често е по-добра от бутилираната
08.08.2026, 12:46 | Здраве
Проф. Кантарджиев каза кои са най-застрашени от западно нилска треска
08.08.2026, 09:13 | Здраве
Проф.Кантарджиев: Пазете се от комарите и полово предаваните инфекции
07.08.2026, 09:36 | Здраве
Бум на болките в кръста след отпуските: Летните навици, които ни разболяват
07.08.2026, 08:53 | Здраве
„Тиха пандемия“: Увеличава се антибиотичната резистентност при децата
06.08.2026, 08:21 | Здраве
Генералът от Перник днес става на 80 години
09.08.2026, 12:10
Нов успех за Миньор, отново със суха мрежа, но и с по-изразителен резултат
09.08.2026, 09:01
БГ парти ще разтресе центъра на Перник
09.08.2026, 07:01
Пернишкият кв. "Изток" още 12 дни без топла вода в края на август и началото на септември
09.08.2026, 00:45
Перник дава 20 млн. евро за сметопочистване
08.08.2026, 00:24
Феновете на "Миньор" превземат Разлог
07.08.2026, 14:52
Ремонтът на ул. "Ален мак" в Перник е в заключителен етап
07.08.2026, 14:10
Фолклорен ансамбъл „Кладница“ с голямата награда от фестивал в Полша
07.08.2026, 13:05
Частично бедствено положение в Перник заради пропаднал път, обслужващ важен обект
07.08.2026, 12:05
Да отговорим на жегите с филм под звездите днес и утре
07.08.2026, 10:21
Първите крачки в помощ на пенсионерите в Перник, вече са факт
07.08.2026, 09:18
Пак ограничават камионите по магистралите в петък и неделя. Ето обходните маршрути
07.08.2026, 07:55
Ето какво вдъхнови Здравка Евтимова за новата ѝ книга
07.08.2026, 00:11
Продължава изграждането на нови паркоместа в Перник
06.08.2026, 11:22
Върви почистване на главен път от квартал „Бела вода“ до кв. „Църква“
06.08.2026, 10:57
Четири сигнала до пожарната в Перник за денонощие, пожарникарите призовават към повишено внимание
06.08.2026, 09:43
Много заразен вирус върлува в Перник
06.08.2026, 09:28
Проверки за спазване правилата за пожарна безопасност по време на жътвената кампания в Перник
06.08.2026, 07:51
Ето какви забавления ще има през август в Перник
06.08.2026, 00:48
Пернишки експерт за фишинг измамите: Проверявайте съмнителните линкове в bezopasno.net
05.08.2026, 15:42
Бой и унижение пред камера: Кой стои зад жестокото нападение над дете в Радомир
10.08.2026, 08:25
Украинският посланик у нас на разговори в МВнР след инцидента с дрон
10.08.2026, 08:22
Тино и Роби напълниха двора на Младежкия дом в Радомир
10.08.2026, 08:15
20-30% увеличение на цените на морето свиха потреблението на туристическия продукт с около 1/3
10.08.2026, 08:06
Чудотворна икона показват в църквата в Долни Раковец
10.08.2026, 00:30
Генералът от Перник днес става на 80 години
09.08.2026, 12:10
Адвокат Божидар Терзийски: Скачали са по гърдите на Георги
09.08.2026, 12:03
55-годишната Камелия по монокини и прашка предизвика сериозен спор
09.08.2026, 11:57
Иранският президент: Искаме споразумение със САЩ , но без компромиси
09.08.2026, 11:52
Хитът на лятото - розов таратор
09.08.2026, 11:46
Пътници в шок: Шофьор на автобус гледа тик ток зад волана
09.08.2026, 11:43
Йотова: Разочарована съм от примитивната политическа употреба на инцидента с дрона
09.08.2026, 11:40
Най-малко 22 загинали при челен сблъсък между два автобуса
09.08.2026, 11:38
И Ники Кънчев се разведе тайно като Геро
09.08.2026, 09:46
Ето го новият на Мартина от "Ергенът"
09.08.2026, 09:45
Къде живеят БГ звездите: Коцето с дворец, Лозанова с имение, Миро с дом за над 2 млн. евро
09.08.2026, 09:41
Как кетогенната диета се отразява на някои психични разстройства
09.08.2026, 09:25
Край на двойните цени в магазините
09.08.2026, 09:23
Иран постави нови условия за отварянето на Ормузкия проток
09.08.2026, 09:18
Психолог за жестокото убийство в Пловдив: Измъчвали са човек, който се е молил и плакал, но нищо от това не ги е трогнало
09.08.2026, 09:13
АНКЕТА