06.01.2025, 08:09 | Здраве
СПОДЕЛИ:
Ново проучване в САЩ направи сензационна връзка между лошото хранене на един човек и здравето на следващите три поколения негови наследници.
Това, което липсва във вашата диета, може да повлияе на физическата годност на вашите потомци, независимо от навиците на децата ви, твърдят учени от университета "Тулейн" в Ню Орлианс, САЩ.
Различни изследвания от поне 50 години подкрепят идеята, че недохранването в едно поколение може да доведе до вредни генетични промени в наследниците. Но досега нямаше категорични данни колко генерации могат да бъдат засегнати от диетата на един прародител.
В новото проучване, публикувано в списанието Heliyon, се твърди на базата на опитни експерименти с гризачи, че ефектите се разпростират върху общо 4 поколения - на засегнатите прародители и следващите три.
Въздействието наподобява домино ефект - излизането от строя на една плочка нокаутира и няколко следващи. Когато двойките в експеримента са били подложени на меню с ниско съдържание на протеини, тяхното потомство в следващите 3 генерации има по-ниско тегло при раждането и по-малки бъбреци.
И двете условия са известни водещи рискови фактори за хипертония - високо кръвно налягане, и хронично бъбречно заболяване. Още по-отчайващо е наблюдението, че коригирането на диетите при потомството не оказва влияние и следващите поколения продължават да се раждат с нисък брой нефрони. Нефроните са жизненоважните филтриращи клетки в бъбреците, които отстраняват отпадъците от кръвния поток.
Въпреки че храненето на майката е от решаващо значение за развитието на бебето, проучването установява, че потомството от първо поколение е повлияно отрицателно, независимо дали майката или бащата са имали често дефицит на протеини.
Откритието за трансгенерационното въздействие върху развитието на бъбреците е едно от най-актуалните знания в областта на епигенетиката. Сравнително новата наука епигенетика се занимава с въздействието на фактори от средата върху генната изява, без да променят ДНК.
Но защо точно недостигът на белтъчини, а не някое от другите базови хранителни вещества има толкова продължително въздействие върху човека и неговото потомство?
Протеините са съставени от "градивни елементи", наречени аминокиселини. Тялото използва аминокиселини за изграждане и възстановяване на мускулите и костите и за производството на хормони и ензими. Могат да се използват и като източник на енергия. Това обяснява защо белтъчините са важни
за създаването и здравето на всяка клетка.
Тялото не може да съхранява белтъчините (за разлика от мазнините, които се трупат в депа от мастна тъкан) и отделя всеки излишък. Така че организмът се нуждае от доставка на протеини всеки ден. В съвременния свят дефицитът на белтъчини е проблем в бедните държави и за хората, които следват стриктна вегетарианска или веганска диета. /Източник: 24 часа
Лекар разкри защо носи слънцезащитен крем дори у дома
11.08.2026, 08:13 | Здраве
Когато всичко те дразни: тези трикове променят настроението за минути
10.08.2026, 09:42 | Здраве
Розацеята и акнето се влошават от слънцето
10.08.2026, 09:31 | Здраве
Как кетогенната диета се отразява на някои психични разстройства
09.08.2026, 09:25 | Здраве
Водата от чешмата често е по-добра от бутилираната
08.08.2026, 12:46 | Здраве
Проф. Кантарджиев каза кои са най-застрашени от западно нилска треска
08.08.2026, 09:13 | Здраве
Празник на българския дух и народната музика на Голяма Богородица в Перник
11.08.2026, 07:15
Скъсан водопровод спря подаването на вода към "Църква"
10.08.2026, 18:50
Повече от месец и половина в три села и Перник ще има смущения в електрозахранването
10.08.2026, 14:47
Пернишки талант стана балкански шампион
10.08.2026, 14:28
Делегация от Косово на посещение в Перник
10.08.2026, 14:01
Горяха къща в Перник и цех за талаш в Батановци
10.08.2026, 10:58
14-годишни откраднаха стоки за 100 евро от хипермаркет в Перник
10.08.2026, 10:55
Деца трошиха площадка в Перник, задържаха 18-годишен
10.08.2026, 10:52
Мъж рани с нож жена си в Перник, баща би дъщеря си в Радомир
10.08.2026, 10:47
Кой е 20 000-ия посетител на изложбата на Дали в Перник
10.08.2026, 08:36
Шестото издание "Пейка" в Перник: Много музика и настроение
10.08.2026, 08:30
Генералът от Перник днес става на 80 години
09.08.2026, 12:10
Нов успех за Миньор, отново със суха мрежа, но и с по-изразителен резултат
09.08.2026, 09:01
БГ парти ще разтресе центъра на Перник
09.08.2026, 07:01
Пернишкият кв. "Изток" още 12 дни без топла вода в края на август и началото на септември
09.08.2026, 00:45
Перник дава 20 млн. евро за сметопочистване
08.08.2026, 00:24
Феновете на "Миньор" превземат Разлог
07.08.2026, 14:52
Ремонтът на ул. "Ален мак" в Перник е в заключителен етап
07.08.2026, 14:10
Фолклорен ансамбъл „Кладница“ с голямата награда от фестивал в Полша
07.08.2026, 13:05
Частично бедствено положение в Перник заради пропаднал път, обслужващ важен обект
07.08.2026, 12:05
Петролните резерви на САЩ достигнаха най-ниското си ниво от 1983 година насам
11.08.2026, 10:05
Сменят правилата за минималната заплата: Ето какво се подготвя за 2027 г.
11.08.2026, 10:02
Шофьор на автобус блъсна майка с дете на пешеходна пътека
11.08.2026, 09:46
Експерт: АЕЦ "Козлодуй" спира, ако Дунав падне с още 20 см
11.08.2026, 09:43
17-годишната Михаела насъскала децата да убият Георги
11.08.2026, 09:39
След зверствата в Пловдив и Радомир: Демерджиев с тежко предупреждение за децата
11.08.2026, 09:34
Смъртоносният фентанил вкара деца в болница
11.08.2026, 09:28
Силвия Петкова показа новия мъж!
11.08.2026, 08:37
Първият Ерген излекува разбитото си сърце с Поли Недкова
11.08.2026, 08:34
лед битка за децата: Венелин Петков вижда синовете си само по съдебен график
11.08.2026, 08:32
Елвиса купонясва в Созопол седмица след раздялата с Йоана
11.08.2026, 08:29
Огромна трагедия сполетя героиня на "Бригада нов дом"
11.08.2026, 08:23
Проф. Георги Рачев: Европа се затопля изключително бързо, жегите ще продължат
11.08.2026, 08:17
Лекар разкри защо носи слънцезащитен крем дори у дома
11.08.2026, 08:13
Александра Начева и Габриела Петрова заслужиха финал на европейското по лека атлетика
11.08.2026, 08:01
Кокаин за 200 милиона британски лири е открит сред банани на пристанище
11.08.2026, 07:56
„Много врагове са го взели на прицел“: Тръмп си е тръгнал от срещата на НАТО с различен самолет заради заплахи от Иран
11.08.2026, 07:54
Заради подмяна на тол камери променят временно движението по “Тракия” и “Хемус”
11.08.2026, 07:51
Стотици жертви на мощно земетресение в Колумбия
11.08.2026, 07:48
Празник на българския дух и народната музика на Голяма Богородица в Перник
11.08.2026, 07:15
АНКЕТА