19.07.2025, 05:29 | Здраве
СПОДЕЛИ:
Преваряването на питейната вода може да бъде изключително ефективна стратегия за намаляване на риска от навлизане на микропластмаси и нанопластмаси в човешкото тяло, сочи ново научно изследване, публикувано в престижното списание Environmental Science & Technology Letters.
Според учените от Медицинския университет в Гуанджоу и Университета в Джинан (Китай), микропластмасите и наночастиците представляват нарастваща заплаха за здравето на хората. Те могат да попаднат в организма чрез водата, храната и въздуха и да се натрупат в органите и тъканите, увеличавайки риска от редица заболявания, включително сърдечно-съдови проблеми и невродегенеративни състояния като деменция.
Изследователите експериментално добавят микропластмаси към вода с различна твърдост и я варят за 5 минути. Резултатите показват:
- До 25% намаление на микропластмасите в мека вода
- До 90% редукция в твърда вода, благодарение на съдържанието на минерали като калциев карбонат
Този минерал, при загряване, формира котлен камък, който улавя малките пластмасови частици. Така те могат да бъдат лесно премахнати чрез филтри от неръждаема стомана, вместо чрез пластмасови съдове, които могат да добавят допълнителни замърсители.
Защо това има значение?
Според инженер Джимин Ю, един от водещите автори на изследването, този лесен и достъпен метод може да се превърне в глобална стратегия за намаляване на излагането на микропластмаси. Преваряването на водата е традиционна практика в страни като Китай, Виетнам и Индонезия, а сега тя може да получи ново значение в съвременния свят, изправен пред екологичната криза с пластмасовото замърсяване.
Връзка между микропластмасите и човешкото здраве
Научни изследвания вече доказват пряка връзка между наличието на микропластмаси в човешките артерии и повишен риск от инфаркт и инсулт. Други проучвания намират микропластмаси в мозъка на хора с деменция, което подчертава сериозността на проблема.
Преваряването на чешмяна вода в метален съд и филтрирането ѝ чрез неръждаема стомана може значително да намали концентрацията на вредни микропластмаси в ежедневната ни диета. Това е евтина, достъпна и ефективна практика, която може да има дългосрочни ползи за общественото здраве. Учените настояват за допълнителни изследвания, за да се оцени дали този метод действа и срещу други видове синтетични замърсители.
Когато всичко те дразни: тези трикове променят настроението за минути
10.08.2026, 09:42 | Здраве
Розацеята и акнето се влошават от слънцето
10.08.2026, 09:31 | Здраве
Как кетогенната диета се отразява на някои психични разстройства
09.08.2026, 09:25 | Здраве
Водата от чешмата често е по-добра от бутилираната
08.08.2026, 12:46 | Здраве
Проф. Кантарджиев каза кои са най-застрашени от западно нилска треска
08.08.2026, 09:13 | Здраве
Проф.Кантарджиев: Пазете се от комарите и полово предаваните инфекции
07.08.2026, 09:36 | Здраве
Повече от месец и половина в три села и Перник ще има смущения в електрозахранването
10.08.2026, 14:47
Пернишки талант стана балкански шампион
10.08.2026, 14:28
Делегация от Косово на посещение в Перник
10.08.2026, 14:01
Горяха къща в Перник и цех за талаш в Батановци
10.08.2026, 10:58
14-годишни откраднаха стоки за 100 евро от хипермаркет в Перник
10.08.2026, 10:55
Деца трошиха площадка в Перник, задържаха 18-годишен
10.08.2026, 10:52
Мъж рани с нож жена си в Перник, баща би дъщеря си в Радомир
10.08.2026, 10:47
Кой е 20 000-ия посетител на изложбата на Дали в Перник
10.08.2026, 08:36
Шестото издание "Пейка" в Перник: Много музика и настроение
10.08.2026, 08:30
Генералът от Перник днес става на 80 години
09.08.2026, 12:10
Нов успех за Миньор, отново със суха мрежа, но и с по-изразителен резултат
09.08.2026, 09:01
БГ парти ще разтресе центъра на Перник
09.08.2026, 07:01
Пернишкият кв. "Изток" още 12 дни без топла вода в края на август и началото на септември
09.08.2026, 00:45
Перник дава 20 млн. евро за сметопочистване
08.08.2026, 00:24
Феновете на "Миньор" превземат Разлог
07.08.2026, 14:52
Ремонтът на ул. "Ален мак" в Перник е в заключителен етап
07.08.2026, 14:10
Фолклорен ансамбъл „Кладница“ с голямата награда от фестивал в Полша
07.08.2026, 13:05
Частично бедствено положение в Перник заради пропаднал път, обслужващ важен обект
07.08.2026, 12:05
Да отговорим на жегите с филм под звездите днес и утре
07.08.2026, 10:21
Първите крачки в помощ на пенсионерите в Перник, вече са факт
07.08.2026, 09:18
Повече от месец и половина в три села и Перник ще има смущения в електрозахранването
10.08.2026, 14:47
Пернишки талант стана балкански шампион
10.08.2026, 14:28
Делегация от Косово на посещение в Перник
10.08.2026, 14:01
Всички 300 работника са евакуирани от завода край Белица заради взривовете, няма жертви и пострадали
10.08.2026, 13:26
Първата зоолинейка в България ще помага на бедстващи животни
10.08.2026, 13:20
Пребиха и ограбиха възрастна жена в Добричко, тя е в тежко състояние
10.08.2026, 13:17
Само за една нощ: От 1,39 лв. стана 1,39 евро!
10.08.2026, 12:58
Иван Демерджиев: Украинският дрон не е боен
10.08.2026, 12:55
Взрив във военния завод в Белица, пожарни и линейки на място
10.08.2026, 11:56
Пиян рецидивист рани жена и 14-годишно дете, друг нападна полицай в Разград
10.08.2026, 11:09
Задържаха след преследване 77-годишен пиян шофьор
10.08.2026, 11:06
Горяха къща в Перник и цех за талаш в Батановци
10.08.2026, 10:58
14-годишни откраднаха стоки за 100 евро от хипермаркет в Перник
10.08.2026, 10:55
Деца трошиха площадка в Перник, задържаха 18-годишен
10.08.2026, 10:52
Мъж рани с нож жена си в Перник, баща би дъщеря си в Радомир
10.08.2026, 10:47
Картофени гнезда с телешка кайма
10.08.2026, 09:53
Дърпано свинско с лучен сос
10.08.2026, 09:50
Салата „Цезар“ с пиле и крутони
10.08.2026, 09:46
Бившият годеник на изоставената Венета Костова надрънка куп лъжи пред Дениз Хайрула!
10.08.2026, 09:42
Когато всичко те дразни: тези трикове променят настроението за минути
10.08.2026, 09:42
АНКЕТА