Вегетарианството не е здравословно за всички хора

16.07.2024, 09:06 | Здраве

СПОДЕЛИ:

Вегетарианската диета не е универсално подходяща за всички хора, пише изданието "Медикъл експрес", позовавайки се на научно изследване, проведено от екип от университета в Джорджия, САЩ.

За много пациенти вегетарианството носи ползи за здравето - понижен холестерол, намаляване на рисковете от развитие на сърдечносъдови заболявания и диабет тип 2. За други обаче то не е подходящо, пише БТА.

Изследването е публикувано в сп. "ПЛОС джeнетикс". То разглежда генетичните разлики, които определят отговора на всеки организъм към дадена храна и към потенциалните заболявания, свързани с диетата.

Д-р Майкъл Франсис, който е водещ автор на изследването и е спазвал вегетарианска диета в тийнейджърските и младежките си години, казва, че персоналният хранителен режим е начинът да се оптимизира здравето на хората на индивидуално ниво. Самият той вече яде месо.

Екипът е анализирал данни на 150 000 души и е идентифицирал 2300 от тях, които следват строга вегетарианска диета. Целта е била да се намери връзката между гените и ползите за здравето.

Повечето вегетарианци имат ниски нива на общия холестерол, LDL и HDL. Това е от полза за сърцето.

Вегетарианците имат и по-ниски нива на витамин D в организма и високи нива на триглицеридите

в сравнение с невегетарианците. Витамин D е важен за здравината на костите и за функциите на имунната система. Високите нива на триглицеридите увеличават риска от сърдечносъдови заболявания.

При специфичните генетични варианти, включително MMAA гена, свързан с калциевия метаболизъм, има различни здравни отговори на хранителните режими, гласят резултатите от изследването.

Повечето вегетарианци имат ниски нива на калций, което може да доведе до проблеми със състоянието на костите и зъбите.

Високите нива на калций обаче също имат негативен здравен ефект - проблеми с бъбреците и риск от развитие на сърдечносъдови заболявания.

Голяма част от вегетарианците имат ниски нива на тестостерон,

но съществува и малка група, чийто генетичен вариант води до завишени нива на тестостерона.

Освен хормоналните нива и обмяната, съществува и трети компонент в генетичния отговор на организма на храненето - бъбреците, тяхното функциониране и нива на филтрация. Уточняването на генетичните разлики между хората ще спомогне за разработване на диета според индивидуалните нужди на всеки, казва д-р Франсис.

КОМЕНТАРИ 0

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

Чревни инфекции мъчат перничани

12.08.2026, 00:23


Перник отбелязва Международния ден на младежта с тридневна програма

11.08.2026, 15:31


Нова сграда ще краси центъра на Перник

11.08.2026, 14:06


Самолети с високотехнологични камери ще снимат над Перник

11.08.2026, 11:21


Празник на българския дух и народната музика на Голяма Богородица в Перник

11.08.2026, 07:15


Скъсан водопровод спря подаването на вода към "Църква"

10.08.2026, 18:50


Повече от месец и половина в три села и Перник ще има смущения в електрозахранването

10.08.2026, 14:47


Пернишки талант стана балкански шампион

10.08.2026, 14:28


Делегация от Косово на посещение в Перник

10.08.2026, 14:01


Горяха къща в Перник и цех за талаш в Батановци

10.08.2026, 10:58


14-годишни откраднаха стоки за 100 евро от хипермаркет в Перник

10.08.2026, 10:55


Деца трошиха площадка в Перник, задържаха 18-годишен

10.08.2026, 10:52


Мъж рани с нож жена си в Перник, баща би дъщеря си в Радомир

10.08.2026, 10:47


Кой е 20 000-ия посетител на изложбата на Дали в Перник

10.08.2026, 08:36


Шестото издание "Пейка" в Перник: Много музика и настроение

10.08.2026, 08:30


Генералът от Перник днес става на 80 години

09.08.2026, 12:10


Нов успех за Миньор, отново със суха мрежа, но и с по-изразителен резултат

09.08.2026, 09:01


БГ парти ще разтресе центъра на Перник

09.08.2026, 07:01


Пернишкият кв. "Изток" още 12 дни без топла вода в края на август и началото на септември

09.08.2026, 00:45


Перник дава 20 млн. евро за сметопочистване

08.08.2026, 00:24


Чревни инфекции мъчат перничани

12.08.2026, 00:23


Кабинетът сменя външния министър Велислава Петрова с дипломат от Сливен?

11.08.2026, 15:49


15 месеца след смъртта на капитан Марин Маринов - почина неговата съпруга Яна

11.08.2026, 15:42


Перник отбелязва Международния ден на младежта с тридневна програма

11.08.2026, 15:31


Директорът на СУ "Найден Геров“ в Пловдив е била арестувана за присвояване на средства

11.08.2026, 14:24


Завъртяха се слухове кой ще е вицето на Илияна Йотова за изборите

11.08.2026, 14:15


Откриха мъртъв 30-годишен шампион

11.08.2026, 14:12


Нова сграда ще краси центъра на Перник

11.08.2026, 14:06


„Кошница с грижа“ безславно замря

11.08.2026, 13:12


Въздушна линейка е транспортирала млад мъж с травма на двата крака след падане на Витоша

11.08.2026, 12:41


Самолети с високотехнологични камери ще снимат над Перник

11.08.2026, 11:21


Двете момичета обжалват ареста след смъртоносния побой в Пловдив

11.08.2026, 11:00


Петролните резерви на САЩ достигнаха най-ниското си ниво от 1983 година насам

11.08.2026, 10:05


Сменят правилата за минималната заплата: Ето какво се подготвя за 2027 г.

11.08.2026, 10:02


Шофьор на автобус блъсна майка с дете на пешеходна пътека

11.08.2026, 09:46


Експерт: АЕЦ "Козлодуй" спира, ако Дунав падне с още 20 см

11.08.2026, 09:43


17-годишната Михаела насъскала децата да убият Георги

11.08.2026, 09:39


След зверствата в Пловдив и Радомир: Демерджиев с тежко предупреждение за децата

11.08.2026, 09:34


Смъртоносният фентанил вкара деца в болница

11.08.2026, 09:28


Силвия Петкова показа новия мъж!

11.08.2026, 08:37


АНКЕТА