Въвеждат нов данък за бизнеса със задна дата

14.07.2016, 08:03 | Бизнес

СПОДЕЛИ:

Управляващите са на път да вземат решение и да въведат нов данък за фирмите със задна дата, при преполовена бюджетна година. От 1 януари 2016 г. фирмите ще бъдат задължени да начисляват 10% данък върху разходи, свързани с ползване на фирмени активи за лични нужди на собственика и работниците, пише ПИК.

За вече изминалите месеци на годината фирмите ще трябва да осчетоводят съответните разходи постфактум. Това предвиждат промени в Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО), внесени в парламента от депутати от ГЕРБ, РБ и ПФ. Целта им е да се запушат част от пробойните около вече наложеното с шумни скандали облагане на личното ползване на фирмени активи с ДДС.

Поредният налог се въвежда, защото ползването на активи на фирмата за лични нужди се приема за непаричен доход за собствениците и работниците. Той трябва да се облага с данък върху доходите и отделно с осигуровки. Нищо от това не бе ясно при приемането на промените в закона за ДДС, с които задоконодателят задължи фирмите да връщат ДДС в хазната, ако ползват фирмените активи и за бизнес, и за лични нужди. В резултат фирмите масово отказаха да обявяват лично ползване по линия на ДДС заради опасения, че ще бъдат санкционирани.

Сега законодателят предлага две възможности. Фирмите ще имат право да избират дали да начисляват 10% данък върху разходите по реда на корпоративното облагане, или личното ползване да се облага с данък върху доходите и осигуровките. Вторият режим е по-скъп от първия, защото делът на работодателя за осигуровки надхвърля 10% и в момента е 17.8%. Той обаче ще е по-изгоден за фирмите, в случай че съответният служител получава доходи над максималния осигурителен праг. Така осигуровки за допълнителния непаричен доход няма да се дължат, а тежестта по данъка ще падне върху служителя вместо върху фирмата. Компаниите ще избират начин на облагане за текущата година в годишните си декларации по ЗКПО, подавани за предходната година.

Данъкът от 10% ще се дължи само при разходи за ползване на активи за собствени нужди и няма да се начислява за платени от работодателя стоки и услуги, предоставени от трето лице. Така например покриването от работодателя на сметка за телефон или ток няма да се облага по този ред, за да не се стигне до масово плащане на възнаграждения в натура и избягване на осигуровките, обясниха счетоводители. При всички активи, освен леки коли и имоти, данъчната основа ще се определя на базата на фиксиран дял на личното ползване - 20%. Така фирмите ще дължат 10% данък върху 20% от съответния разход, освен ако не защитят аргументирано различен дял. Целта на фиксирания процент е да опрости режима.

При колите и имотите е предвиден ред за изчисляване на дела на лично ползване. Той ще зависи от съотношението на изминатите километри или ползваната жилищна площ за лични нужди спрямо общото ползване или от броя на дните, в които активът е бил на разположение на собственика или работника. Ако фирмите не искат да поддържат сложна отчетност за автомобилите с пътни листове, могат да ползват опростен режим - с прилагане на фиксиран дял на лично ползване от 50%.

С въвеждането на новия данък върху личното ползване на фирмени активи отпада друг, съществувал до момента налог - 10-те процента данък върху разходите, плащани от фирмите за експлоатация на превозни средства за управленска дейност. В момента се облагат всички отчетени разходи в предприятията за горива, консумативи, резервни части, ремонти и др., свързани с експлоатация на превозни средства, използвани за управленска дейност. Противно на очакванията, внасянето на законопроекта насред годината не среща несъгласието на работодателите и на счетоводните предприятия.

На заседание на бюджетната комисия вчера се разбра, че те подкрепят проекта, който е готвен след съгласуване с тях. Цената на този компромис е серия от отстъпки - първоначално размерът на налога, който щеше да се въвежда, бе 17%. Не бе предвидено и отпадане на алтернативния данък за автомобилите за управленска дейност. От института на дипломираните експерт-счетоводители все пак ще настояват делът на лично ползване при активи, различни от коли и имоти, да се намали на 10%.

Промяната на данъци насред годината обаче предизвика остри критики от опозицията. "Какви приходи се очакват от тези промени? Сега ли е момента да ги обсъждаме, след като след два месеца предстои внасяне на целия пакет с данъчни закони? Защо се допуска прилагане на закона със задна дата", коментира депутатът от ДПС Алиосман Имамов. Според вносителя на проекта Менда Стоянова (ГРЕБ) обаче няма никакъв проблем със задната дата, защото данъкът се начислява на база годишен разход и се внася еднократно до края на 31 март, тоест догодина. Вносителите не приемат и твърдението, че се въвежда нов налог, а считат текстовете за административно облекчение. В същото време законът за публичните финанси е категоричен, че подобни промени в данъците не могат да се правят в хода на годината.

"Промени на данъците и на задължителните осигурителни вноски във всичките им елементи не трябва да се предвижда да влизат в сила по-рано от влизането в сила на Закона за държавния бюджет и/или законите за бюджетите на Националната здравноосигурителна каса и на държавното обществено осигуряване за съответната година или от тяхното изменение и допълнение без актуализация на държавния бюджет", пише в закона.

КОМЕНТАРИ 0

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

Разкриха кражба на ток от пернишки имот

07.10.2026, 10:08


Пожар на Централния гробищен парк и на още няколко места в Пернишко вдигна пожарната на крак

07.10.2026, 10:02


Монтираха още 4 нови спирки в Перник

07.10.2026, 07:54


Грета Колева: Технологиите се развиват изключително бързо и образованието трябва да върви заедно с тях

07.10.2026, 07:46


Над 10 000 деца се включват в иницативата на пернишко училище

06.10.2026, 13:58


Почина известен пернишки бизнесмен

06.10.2026, 13:14


Лабораторията на „ВиК “ ООД – Перник премина успешно процедурата по преакредитация за още 4 години

06.10.2026, 10:06


Невероятно изживяване подариха танцьорите от Дивотино на българите в Кипър

06.10.2026, 09:47


Ето с коя постановка ще открие сезона пернишкият театър

06.10.2026, 07:54


Сигнали за бомби в съда и 4 детски градини в Пернишко

05.10.2026, 14:14


Полицията в Перник разследва причините за смъртта на куче

05.10.2026, 10:37


Дрогирана млада жена с кокаин зад волана спипаха в Перник

05.10.2026, 10:32


Лекар с над 30-годишен стаж поема спешния център на пернишката болница

05.10.2026, 10:21


Фолклорен празник „Пиринска магия“ през ноември в с. Драгичево

05.10.2026, 10:04


Временна организация по ул. "Струма" в Перник днес

05.10.2026, 08:43


Ученици от Перник подкрепиха приюта за бездомни кучета в града

05.10.2026, 07:47


Нестандартно събитие предстои в Перник

04.10.2026, 11:18


Убийства на домашни кучета разтърси пернишко село

04.10.2026, 10:09


Ентусиасти от всички възрасти на нощен пробег в Перник

04.10.2026, 09:22


Третото издание на „Панорама на спорта“ се проведе в Перник

04.10.2026, 09:09


Девет души са ранени в обърнатия автобус край Павел баня

07.10.2026, 15:54


МЗ: Няма официална информация от Хърватия и Северна Македония за българската БЦЖ ваксина

07.10.2026, 15:29


Автобус катастрофира в Старозагорско

07.10.2026, 15:27


Какво става с легендарното българско БЦЖ? Две държаи спряха прилагането на ваксината

07.10.2026, 14:58


Откриха тялото на кандидат за кмет в гараж, броени дни преди изборите

07.10.2026, 14:44


Кастрират безплатно бездомни и домашни кучета в Трън

07.10.2026, 14:30


Руското посолство в София с изненадваща позиция за ударените кораби в Черно море

07.10.2026, 13:45


Пловдив изпрати Илиян Филипов в последния му земен път

07.10.2026, 12:57


Демерджиев: За цели области фалшивите ТЕЛК решенията са се превърнали в начин на препитание

07.10.2026, 12:52


Радев след атаката в Черно море призова за „хладнокръвие, не истерия“, България купува още 5 зенитно-ракетни комплекса

07.10.2026, 12:44


Проф. Ива Христова: Имаме базов имунитет срещу новите грипни щамове

07.10.2026, 10:18


Двойно екзекутираната Криста Пайк дойде в съзнание!

07.10.2026, 10:13


Разкриха кражба на ток от пернишки имот

07.10.2026, 10:08


Пожар на Централния гробищен парк и на още няколко места в Пернишко вдигна пожарната на крак

07.10.2026, 10:02


Прекратено е издирването на екипажа на потопения кораб "Алфа Ватан", всички са мъртви

07.10.2026, 09:46


Георг Георгиев: КСНС вече е прекалено закъснял

07.10.2026, 09:22


Тръмп ще се чуе с Путин за чумата

07.10.2026, 09:20


Тази седмица 30 градуса, следващата - сняг

07.10.2026, 09:18


Сълзотворен газ, потрошени витрини и палежи: Близо половин милион излязоха по улиците на Франция

07.10.2026, 09:15


Обичана фолк певица ще е гвоздеят на програмата на Димитровден в Радомир

07.10.2026, 09:09


АНКЕТА